آکادمی هنرهای رزمی طاهری

با مدیریت ابوالحسن طاهری مربی هنرهای رزمی

آکادمی هنرهای رزمی طاهری

با مدیریت ابوالحسن طاهری مربی هنرهای رزمی

۲۷اسفند

اصطلاحات.تاریخچه.روش مبارزه کیک بوکسینگ

چهارشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۳۱ ق.ظ
                                                        اصطلاحات کیک بوکسینگ WKF
هنرجو=استیودنت
محل تمرین=پراکتیس هال
ای=جواب احترام
سیت دان=نشستن
فایتر=مبارزه کننده
لباس تمرین=یونیفرم
مبارزه در رینگ=رینگ فایت
استارت=شروع مبارزه
استپ=قطع مبارزه
ردی استنس=ایستادن به حالت خبر دار
مستر بو =احترام در کلاس
استانداپ=بلند شدن
فایت استنس=ایستادن به حالت گارد در رینگ
گارد استنس=ایستادن به حالت گارد هنگام تمرین
چنچ گارد استنس=عوض کردن گارد پا
پانج=مشت
داکت=رد کردن ضربه
کراس=جاخالی
پوش=هل دادن با پا
سوئیپ=درو کردن یا زیر پا کشیدن
بلوکه=دفاع کردن
ارم  های بلوک=سر
گراندمستر=استاد بزرگ
مستر=مربی
ترنر مستر=استاد زن
جب پانچ=ضربه دست مستقیم(لفت)
  جب پانج=ضربه دست مستقیم راست
هوک=ضربه دورانی از خارج به داخل دست
 اپرکات=ضربه دست از زیر پهلوی بدن
بک پانج=ضربه دست مشت چرخشی از پشت بدن
سل فرانت کیک=ضربهمستقیم پا با قسمت زیر پنجه پا
اکس کیک=ضربه از بالا به پایین با پا
این ساید کیک=ضربه دوارنی از داخل از بالا به پایین
اوت ساید کیک= ضربه دوارنی از خارج با پا از بالا به پایین
ران هاوس کیک=ضربه با روی پا به صورت
های کیک=ضربه پا از بالا
میدل کیک=ضربه از قسمت کمر تا گردن
لو کیک=ضربه دوارنی پا به پائین بدن با ساق پا
ساید کیک=ضربه با تیغه پا از پهلو
بک کیک=ضربه از پشت با تیغه یا پاشنه پا
راندبککیک=ضربه پا به صئرت چرخشی
راند بک کیک=ضربه پا با کف پا از داخل به بیرون بدن
هل کیک این ساید=ضربه با تیغه خارجی پا از داخل به بیرون بدن
ساید هل کیک این ساید=ضربه باتیغه خارجی پااز داخل به خارج
جامپینگ=ضربات پرشی
پوزیشن=رقص پا
استپ =گارد پا
نی کیک=ضربه با زانو
فرانت نی کیک=ضربه زانو از رو به رو
نی راند هاوس کیک=ضربه زانو دورانی از خارج به داخل
                                                                  
Kick boxing techniki walki.jpg

کیک‌بوکسینگ ترکیبی از رشته‌های رزمی موای تای، کاراته و بوکس است. کیک بوکسینگ ورزشی رزمی می‌باشد که تنها سی سال از تولد آن می‌گذرد. در کیک بوکسینگ ضربات دست، پا، زانو، آرنج و گرفتن همدیگر آزاد می‌باشد. ولی زدن حریفی که بر روی زمین افتاده ممنوع است. به طورکلی هدف از تمرینات کیک بوکسینگ دفاع از خود، به دست آوردن آمادگی جسمانی و هم چنین به عنوان ورزش رزمی می‌باشد.

تاریخچه

ریشهٔ اصلی کیک بوکسینگ به ۲۰۰۰ سال پیش در آسیا بر می‌گردد. کیک بوکسینگ ژاپنی در دههٔ ۱۹۶۰ میلادی ایجاد و رقابتهای آن از همان دهه شروع شد. بنیان گذاران آن اوسامو ناگوچی و تاتسو یامادا می‌باشند. کیک بوکسینگ آمریکایی در دهه ۱۹۷۰ میلادی به وجود آمد. بنیان گذار کیک‌بوکسینگ در غرب جو لوئیس می‌باشد که پدر کیک بوکسینگ آمریکا نامیده می‌شود. کیک بوکسینگ را می‌توان ورزش رزمی تلفیقی دانست که درآن از روش‌های رشته‌های مختلف رزمی استفاده شده‌است.

لوکیک (ضربه پایین)

نام گذاری

اصطلاح کیک بوکسینگ به وسیله اوسامو ناگوچی ژاپنی برای نام گذاری رشته‌ای رزمی که از موای تای و کاراته الهام گرفته شده بود استفاده شد. او این رشته را در سال ۱۹۵۸ معرفی کرد. کیک بوکسینگ در واقع از دو قسمت (کیک = ضربه پا) و (بوکسینگ = مشت زدن) تشکیل شده که تکنیک‌های اصلی آن هم در مشت و ضربه پا می‌باشند.

تاتسو یامادا(چپ) و استادش چوکی موتوبو (راست)

روش مبارزه

مسابقات در یک زمین مربع شکل ۱۶ تا ۲۰ فوتی که با طناب محصور شده برگزار می‌گردد. زمان مسابقه معمولاً سه راند سه دقیق‌ای می‌باشد. که ورزشکاران بین هر راند یک دقیقه استراحت می‌کنند. هر مسابقه توسط یک داور و یک پزشک کنترل می‌شود. و در هر راند سه قاضی به مبارزان امتیاز می‌دهند.

کیک بوکسینگ مانند تمام رشته‌های رزمی دارای کمربند و دان می‌باشد. این ورزش داخل رینگ برگزار می‌شود و گرفتن حریف در مسابقه خطا است و اگر در طول مسابقه بیش از سه خطا داشته باشی بازنده اعلام می‌شوی. در مسابقه یک داور وسط وجود دارد و سه داور کنار و یک قاضی وجود دارد. در بعضی از مسابقات که سطح آن پایین است زمان مسابقه ۲راند ۲ دقیقه‌ای است. به افرادی که در مبارزات کیک بوکسینگ شرکت می‌کنند فایتر می‌گویند.[۱]

ضربات مشت به سر حریف دارای ۱ امتیاز و ضربات پا به سر دارای ۲ امتیاز میباشد. همچنین ضربات پایی که به صورت چرخشی اجرا شوند و به سر حریف اصابت کنند ۳ امتیاز دارند. اجرای ضربات چرخشی معمولاً توانایی زیادی می خواهد و در واقع یک نوع حرکت ریسکی است، به همین دلیل این گونه ضربه‌ها کمتر اجرا می‌شود



Image result for ‫در مورد کیک بوکسینگ‬‎




.ه طور کلی دو نوع خستگی وجود دارد

۱ خستگی هوازی ۲ خستگی غیر هوازی .

: خستگی هوازی: نوعی از خستگی است که در اثر فعالیت های هوازی به وجود می آید و علل آن به شرح زیر است :
-کم شدن سطح گلوکز خون در اثر فعالیت که در نتیجه کمبود گلیکوژن جگر و عضله است .
-کم شدن آب بدن به علت بالا رفتن سطح متابولیسم و عمل تعریق
-کم شدن نمک بدن
-افزایش حرارت بدن
-عدم توازن بین یونهای سدیم و پتاسیم
و بالاخره کاهش بازده قلب به علت افزایش نیاز اندام ها , که در هر ضربه قادر نیست خون کافی به -اندامهای بدن برساند , نمونه خستگی هوازی را می توان در دوهای ماراتن و ۰۰۰/۱۰ متر مشاهده نمود.
: خستگی غیر هوازی : نوعی دیگر از خستگی است که در اثر فعالیت های غیر هوازی به وجود می آید . علل آن عبارتند از :
-کمبود اکسیژن
-زیاد شدن حالت اسیدی خون که در اثر بالا رفتن مقدار اسید لاکتیک می باشد . این اسیدی شدن خون سبب بوجود آوردن اختلالاتی در امر انقباض عضلانی میگردد , بدین ترتیب ماده ای را که در انتهای سیناپس های عصبی ترشح می شود ( اسیتل کولین ) , تحت تاثیر قرار می دهد و چون این ماده در عمل انقباض نقش مهمی دارد کارش مختل گشته , انقباض خوبی انجام نمیگیرد .
-کمبود مواد قندی و کاهش آن در اثر فعالیت و ندادن استراحت های حساب شده در جهت ترمیم ATP PC از دست رفته در فعالیت های شدید و کوتاه مدت . نمونه خستگی غیر هوازی را میتوان در کشتی به خوبی مشاهده کرد .
در مورد علائم ظاهری خستگی باید گفت که کبود شدن پوست بدن , افزایش حرارت , احساس درد , کوفتگی و تشنگی از علائم مشخصه خستگی است .

ظرفیت هوازی ، آمادگی جسمانی ، استقامت ، پایداری ، آمادگی قلبی و گردش خون اصطلاحاتی هستند که برای تشریح عوامل تشکیل دهنده آمادگی جسمانی به کار می روند.

آمادگی جسمانی برای بهبود کارایی قلب ، ششها و دستگاه گردش خون که اکسیژن موجود در هوا را به درون بدن منتقل کرده و به تمام نقاط آن می رساند،بسیار سودمند است.
اجرای درست اینگونه تمرینات شما را قادر می سازد تا روند مبارزه یا تمرین را پیش از ساخته شدن اسید لاکتیک در عضلات که در طی اجرای حرکات انفجاری ، سرعتی – قدرتی به وجود می آید و با ایجاد خستگی باعث کاهش سرعت شما می گردد ، به خوبی تا پایان ادامه دهید.وقتی در بدن حالت خستگی به وجود آید ، مهارت شما کاهش یافته و درصد آسیب دیدگی افزایش می یابد.بدین تریتیب ، اجرای درست تمرینات ایروبیکی به استفاده هر چه بهتر از قدرت و سرعت شایانی کرده و اجازه می دهد تا بر روی اجرای مهارت و تکنیک خود ، به خوبی تمرکز نمایید.
بهبود عمومی آمادگی جسمانی رزمی کاران نیازمند انتخاب فعالیت هایی است که بدن ، آن ها را برای کاری موزون و در عین حال مداوم و در زمانی طولانی تر آماده سازد. فعالیت هایی از قبیل آهسته دویدن ، دوچرخه سواری ، قایقرانی ، پیاده روی ، بالا رفتن از پله های متعدد ، سایه زدن ، طناب زدن ، شنا و ...تمرینات فوق وقتی موثر خواهند بود که هر یک از این فعالیت ها به مدت 20 دقیقه و با 60 الی 80 درصد حداکثر ظرفیت ضربان قلب (مقدار سن خود را از 220 کم کنید ، عدد به دست آمده باید برابر 60 تا 80 درصد ضربان قلب در تمرینات باشد)اجرا شوند.

Image result for ‫رزمی‬‎
تمرینات ایروبیکی مخصوص سرعت (تمرینات دوره ای دویدن)
1 دقیقه نرم ، 1 دقیقه با سرعت متوسط ، 1 دقیقه با سرعت بالا ، حال این دور را تکرار نمایید. سه دقیقه تمرین فوق العاده شدید ، 30 الی 60 ثانیه استراحت کامل و مجددا تکرار از ابتدا. این روش را در تمریناتتان بگنجانید.
تمرینات ایروبیکی مخصوص قدرت (تمرینات دوره ای با دوچرخه)
1 دقیقه رکاب زنی نرم در دنده سبک ، 1 دقیقه در دنده نیمه سنگین ، 1 دقیقه در دنده سنگین (در این حالت از زین دوچرخه بلند نشوید.)
تمرینات ایروبیکی مخصوص استقامت (پیاده روی ، نرم دویدن ، دوچرخه سواری و ...)
این تمرینات را با سرعت ثابت به مدت 20 دقیقه و با 75 الی 85 درصد حداکثر ظرفیت ضربان قلب ادامه دهید.
اگر شما رزمی کاری هستید که در مسابقات نیز شرکت می کنید و تا شروع رقابتها 6 الی 8 هفته فرصت دارید، برای رسیدن به آمادگی مطلوب باید تمام توجهتان را به تمرینات سرعتی معطوف سازید. در این بین نیاز به تمرینات قدرتی نیز پیش می آید، چون می خواهیم عضلات و سایر قسمت های بدن را قوی و قدرتمند نگهداشته و از آسیب دیدگی آنها جلوگیری نماییم.سپس تمرینات سرعتی مخصوص یا دوره ای ذکر شده در بالا را دوبار در هفته انجام دهید.
سرانجام اینکه هر کدام و یا تمرینات ایروبیکی را که می خواهید شروع نمایید ، باید بیشتر بر اساس تمرینات دوره ای باشد.
همیشه به خاطر بسپارید که برای آماده کردن بدن برای تمرینات ، باید به اجریا تمرینهایی برای گرم کردن بدن ، کشش های مناسب ، تمرینات سرد کردن بدن و کشش های اختصاصی بپردازید. از لباس مناسب و کفش خوب استفاده کنید. اگر از تجهیزات ورزشی خوبی بهره مندید و از مناسب بودن آن ها مطمئن هستید ، به مرور بر فشار تمرینات بی افزایید. شیوه تمرینات خود را بر اساس پیشرفته ترین روش های روز انتخاب کرده و تمام توجه خود را به تمرینتان متمرکز کنید.
برای آن دسته از رزمی کارانی که در مسابقات شرکت نمی کنند و تنها به حفظ آمادگی جسمانی بدن خود علاقه مندند، تمرینات دوره ای فوق را به صورت تلفیقی از تمرینات سرعتی و قدرتی و یک الی دو جلسه تمرین در هفته ، و تمرینات ایروبیکی برای افزایش استقامت را برای یک الی دو جلسه تمرین در هفته پیشنهاد می کنیم. ضمنا توصیه می شود که تمرینات تخصصی خود را حتما با تعداد زیادی از حرکات کششی توأم نمایید
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۲۷
ابوالحسن طاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی