آکادمی هنرهای رزمی طاهری

با مدیریت ابوالحسن طاهری مربی هنرهای رزمی

آکادمی هنرهای رزمی طاهری

با مدیریت ابوالحسن طاهری مربی هنرهای رزمی

۱۱ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

۲۰آبان


ابوالحسن طاهری
۱۸آبان

انجمن دارت جمهوری اسلامی ایران

آقایان مسعودظهوری ومحمدامین عزیزپوربیانگذاران ورزش دارت در ایران می باشند.

هدف آنهاازپایه گذاری این ورزش،ترویج وگسترش آن در میان تمام اقشار جامعه بوده است.درسال 30شهریور 1383 مسعود ظهری به عنوان رئیس انجمن دارت ایران(مدیریت شرکت باسکول سهند وعضوهیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان لوازم ورزشی)با همیاری ومشارکت محمدامین عزیزپور(یکی از بازیکنان حرفه ای دارت ومدیرعامل موسسه ورزشی وآموزشی دارت پارسیان)به عنوان دبیر این انجمن،ورزشی دارت را در ایران زیر نظرفدراسیون تیراندازی باکمان پایه گذاری کردند.که ازوظایف مهم این انجمن برگذاری کلاس هاس آموزشی ومربیگری وداوری وهمچنین طراحی وتولید وتوزیع تجهیزات استانداردمی باشد.آنهاتمام وقت خودراصرف پیشرفت ورزش دارت در کشورنموده ودیدگاه آنها ازپایه گذاری این انجمن ایجادبستری سودمندوآموزنده برای روحیه رقابت جویی وکنترل وتخلیه احساسات روحی وتلاش برای رشدوبلوغ جوانان کشوراست.انجمن دارت جمهوری اسلامی ایران ازسال1383عضوفدراسیون جهانی دارت می باشد.از آواخرسال1384این انجمن زیرنظرفدراسیون ورزشی های همگانی فعالیت می نماید.بنیانگذاران دارت درتلاس هستند موافقت سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران را تاسیس فدراسیوم ورزش دارت کسب نمایند.

ابوالحسن طاهری
۱۸آبان

بیولوژی ریکی درمانی

 

یاخته های اندام ها هر کدام دارای یک میدان انرژی الکترو مغناطیسی با بسامد (فرکانس) ویژه خود است که کارکرد یاخته بر پایه آن بسامد بر نامه ریزی شده است. اطلاعات انرژیکی که در آن یاخته بصورت میزان و بسامد موج الکترو مغناطیسی ذخیره شده، وظیفه آن یاخته را تعریف می کند. یاخته ها و در نتیجه بافت ها در تعادلی انرژیکی در پیوند با هم قرار دارند و برای اینکه بتوانند وظایف خود را در سامانه ایمنی بدن انجام دهند، این تعادل باید همیشه برقرار باشد. جریانی که یاخته را بهم پیوند می ده وبه آنها آب ، اکسیژن و پروتئین می رساند و پروتئین های مرده را با خود می برد، سیستم آبگون لنف LYMPH خوانده می شود که مانند یک شبکه رودخانه ای در سراسر بدن گسترده است.

بیماری هنگامی رخ می دهد که بدلیل عدم تعادل میدان های انرژی یاخته و بافتها ، آن یاخته یا بافت توان دفع پروتئین هایمرده را از دست می دهد؛ یا اینکه سطح اکسیژن به حدی بالا می رود که به رادیکال های آزاد آسیب می رساند. پرو تئین های مرده هم خود میدان الکترومغناطیسی دارند که بوسیله آن پروتئیین های زنده در حال کار و بنابراین  آب را به خود جذب می کنند. نیروی ربایش الکتریکی آنها آب را نگه می دارد. گرد آوری آب باعث تورم می شود و تورم ایجاد انسداد بیشتر می کند. این چرخه مانند یک دوره باطل پیاپی انجام می گیرد تا اینکه بیماری ویژه آن بخش از بد نمایان می گردد. بسیار از عوامل بیماری زا نمی توانند در یک محیط اکسیژنی زنده بمانند؛ بنابراین، هر گاه راه رسیدن به یاخته بسته می شود عوامل بیماری  زایی که در آن جا لانه کرده اند به فعالیت می پردازند. از سوی دیگر سطح اکسیژن در مسیر بسته قرار می گیرد و بالا می رود و به رادیکالهای آزاد آسیب می رساند و در نتیجه سامانه ایمنی بدن آسیب میبیند  

با وارد کردن انرژی به محل اسیب دیده یا به شبکه پخش انرژی بدن یک میدان امواج فوتونی درپیرامون یاخته ای که از تعادل خارج شده ایجاد می شود و به یاخته اجازه میدهد که شارژ الکترو مغناطیسی خود را اصلاح کند و به تعادل برساند تا بتواند وظیفه برنامه ریخته شده خود را انجام دهد . وقتی انرژی الکترو مغناطیسی یاخته اصلاح شد ،میدان یاخته از بی ثباتی و عدم تعادل خارج می شود ،پروتئین های مرده ازانباشت خود جدا می شوند،سازه های تصادفی و اب جمع شده ازاد می شوند  وابگونی جریان lymph بازمی گردد ، که بوسیله آن پروتئن های مرده به ارگان ها و گیرنده هایی در بدن که مسئول دفع آنها هستند رسانده می شوند. یاخته های تندرست آب را به خود جذب نمیکنند چون در تعادل هستند ، و چون در تعادل قرار می گیرند دیگر انرژی کوانتومی فوتون افزون بر نیاز خود را دریافت نمیکنند . یکی از ویژگی های یاخته های اندام اینست که هر کدام شارژ و بسامد ویژه ای که برای انجام وظیفه اش ضروری است را دارد، و وقتی انرژی دهنده جریان انژی را وارد میکند ، یاخته از آن جریان فقط آن نشانگر انرژی را دریافت میکند که همساز با بسامد ویژه ی خودش باشد ، و بقیه را پس میزند. یاخته ها بسیار گزینشی عمل می کنند و فقط موج انرژی با بسامد و لرزشی را می پذیرند که بتواند میدان انرژی یا الکترو مغناطیسی آنها را به تعادل برساند . از آنجا که اسیژن در سطح انرژی کوانتومی از راه میدان الکترومغناطیسی به یاخته رسانده میشود و نه از راه بدن  در سطح ماده ،هیچ گونه عوارضی در انرژی درمانی وجود نمی اید .در درمان با روش هومیوپاتی نیز از نشانگرهای انرژی ماده ،ویژگی یا شعور ماده ، استفاده می شود نه خود ماده ، زیرا با رقیق سازی زیاد و مکرر دارو های هو میو پاتی چیزی از ماده ان دارو باقی نمی ماند وهمانچه  باقی میماند اطلاعات انرژیکی وگوهر ان داروست که باعث درمان می شود. در روش هومیوپاتی انرژی از راه دارو به بدن وارد می شودولی در روش ریکی درمانی می توان انرژی را مستقیما به یاخته ها یا بافت های بیمار که نیاز به انرژی دارند تاباند. هر دو روش درمان از دید دانش تجربی پذیرفته شده و در گستره ی پزشکی کل نگر هستند. در این روش ها، زیست نیروی موجود در یاخته ها ، بافت ها یا اندام های بدن تحریک و بسیج می شوند که خود به ترمیم و بازسازی خود بپردازند و تندرست شوند. سامانه خود درمانی و خودسازی بدن اینگونه عمل می کند که وقتی یاخته ای دچار افت انرژی یا بهم خوردن تعادل در پیوند با یاخته های پیرامونی می شود، یاخته های سالم با القای انرژی از خود به یاخته های ناتوان شده افت انرژی آنها را جبران می کنند و تعادل و توان بازسازی را به آنها باز می گردانند. به این ترتیب است که نشانه های بیماری بروز نمی کند ویا اگر بروز کرده ، پس از مدتی خودبخود ناپدید می شود. بروز نشانه خبر از وجود نارسایی ناهماهنگی و بیماری در سامانه تن، ذهن و روان است. به عبارت دیگر این نشانه هازبان تن برای براز دشواری ایجاد شده است. سرکوب این نشانه ها بدون درمان ریشه دشواری مانند بریدن زبان تن است. در بسیاری از شیوه های درمانی پزشکی رایج، بویژه روش آنتی پاتی ، نشانه های بیماری به وسیله داروهای شیمیایی سرکوب می شوند، ولی عامل های ایجاد آنها از بین نمی روند و توانایی بازیابی تندرستی بوسیله خود بدنافزایش نمی یابد.

عناصر و عوامل بیماری زا، مانند ، ویروس ها، میکروب ها، انگل ها، قارچ ها، آنزیم ها و غیره که به بدن انسان وارد می شوندیا در بدن انسان لانه می کنند فرصت طلب هستند. تا هنگامی که بدن تندرست و زیست نیروی بدن قوی است، سامانه ایمنی بدن پادزهر مناسب را تولید و آنها را نابود می کند یا از فعالیت می اندازد . سامانه ایمنی بدن در دوره جنینی با یاری و هدایت غده تیموس یاخته های T (T cells) شناسنامه پیدا می کنند، بنابراین، هر یاخته نا آشنایی که وارد بدن شود بیدرنگ بیگانه شناخته شده و یاخته های آشنا در برابر آن واکنش نشان می دهند .غذای ناسالم، اندیشه ناسالم، داروهای شیمیایی، مواد اعتیاد آور، شرایط زیست محیطی ناسالم، شرایط اجتماعی و خانوادگی تنش زا و غیره سامانه ایمنی بدن را ناتوان می سازد و به عوامل بیماری زا فرصت می دهند که از این ناتوانی استفاده کرده و به بدن حمله کنند . انرژی درمانی باعث تقویت زیست نیرو افزایش پایداری بدن ، شادابی ،  حس یکپارچگی شخصیت، هماهنگی و همبستگی همه اندام های بدن، اندیشه ها و احساسات  می شود و توان رویارویی با بیماری را به بدن باز می گرداند. سرکوب بیماری ها در برخی بافت ها بوسیله دارو های شیمیایی از آنجا که اثر ناتوان کننده روی بافت های دیگر بدن داردبنبراین ، زمینه را برای بروز بیماری هایی از نوع دیگر و سخت تر فراهم می نماید.

هر چند تشخیص بیماری ها، تجویز دارو با درمان پزشکی کلاسیک است، ولی انرژی درمانی نیز با اکسیژن  رسانی و سم زدایی یاخته ها و تنظیم کارکرد آنها و تقویت زیست نیرو ، همراه با پزشکی کلاسیک می تواند بیماران را در رهایی از بیماری و کوتاه کردن دوره نقاهت کمک کند. تجربه نشان داده که انرژی درمانی نه تنها در سم زدایی و بازگشت یاخته ها  به عملکرد طبیعی خود موثر است ، بلک متابولیزم را نیز از تنبلی و سستی رها می کند.

اخیرا دستگاه ساخته شده و به بازار آمده که می تواند بطور موضعی موج فوتون کوانتومی به یاخته های بیمار بتاباند. این دستگاه، که هنوز مراحل نخستینی آزمایشی خود را می گذراند، قصد دارد کار انرژی درمانی را بطور مکانیکی انجام دهد.


فیزیولوژی ریکی درمانی

 

پژوهش های زیادی درباره ارتباط بدن انسان و موج های انرژی یا الکترو مغناطیس انجام گرفته که جملگی پس زمینه علمی انرژی درمانی را تشکیل می دهند.

در دهه ۱۹۸۰، دکتر رابرت بکر (Dr Robert Becker) و دکتر جان زیمر من(Dr John Zimmerman)  پژوهش مستقلی را در باره عملکرد ریکی درمانی انجام دادند. آنان دریافتند که هنگام انرژی درمانی ، موج های مغزی درمانگر با موج های مغزی انرژی گیرنده در سطح آلفا(ناخود آگاه) هماهنگ می شوند و با میدان مغناطیسی زمین (رزونانس شومان schuman Resonancr) همزمان می تپند. سطح آلفا ، شرایط نیمه بیدار یا نیمه هوشیار است که انسان پیش از به خواب فرو رفتن یا هنگام آرامش عمیق، نیایش یا مراقبه در آن قرار می گیرند و طول فرکانس موج مغز از ۱۲ تا ۱۴ تپ در ثانیه در حالت بیداری به حدود ۸ تپ در ثانیه در این حالت کاهش پیدامیکند در ای لحظات، میدان بیومغناطیسی دستان درمان گر ریکی یک هزار برابر حالت طبیعی است که این نمی تواند از منبع جریان انرژی درون بدن باشد. در سال ۱۹۹۷، تونی بل (Tony Bunnel) اینگونه توجیه کرد که پیوند خوردن میدان انرژی درمانگر با میدان زمین به درمانگر اجازه می دهدکه از سرچشمه بی پایان انرژی یا از میدان انرژی کیهانی از طریق رزونانس شومان جذب انرژی کند.در ۱۹۹۱، پروفسور پال دیویز(Prof Paul Davies) ودکتر جان گریبن (Dr john Gribben) در کتاب ((افسانه جرم The Matter Myth” دیدگاه فیزیک کوانتوم را درباره “کیهان زنده” بحث می کنند که در آن همه چیز در یک شبکه بهم وابسته زنده با هم پیوند دارند. همه اینها تجربه “یگانگی” و “گستره هشیاری” را که در ریکی درمانی احساس می شود تایید می کرد.

در سال ۱۹۹۰، زیمر من (Zimmerman) در آمریکا و در سال ۱۹۹۱، سه تو (seto) در ژاپن میدان های بزرگ شده تپنده بیومغناطیسی را که از دستان درمانگران ریکی در حال کار می تابد بررسی کردند. آنان کشف کردند کهاین تپش ها همان بسامد را دارند که موج های مغزی دارند. این بسامد بین ۳/۰ تا ۳۰ هرتز در نوسان هستند، ولی بیشتر آنه در محدوده ۷ تا ۸ هرتز ، یعنی سطح آلفا قرار دارند. پژوهش های پزشکی نشان داده که این طیف بسامد جریان درمان را در بدن تحریک می کند، و این که بسامد های مشخص برای بافت های مختلف بدن مناسب است. برای مثال، بسامد ۲ هرتز باز سازی عصب ها را یاری می دهد، ۷ هرتز برای رشد استخوان مفید است، ۱۰ هرتز برای لیگامنت، و ۱۵ هرتز برای ایجاد آوند ها. امروزه ، دستگاه های فیزیوتراپی بر پایه این یافته برای بازسازی بافت های نرم طراحی می شوند، و تگنولوژی لیزر و اولترا ساوند (فرا آوا درمانی) برای از بین بردن التهاب تاندون ها و مفصل ها و برای باز کردن رگهای بسته و خرد کردن سنگهای کلیه به کار می روند. همچنین ، سالهاست که درمانگران می دانند که با قرار دادن یک سیم پیچ برقی گرد استخوانی که ترک خورده یا شکسته شده باشد ، می توان رشد و بازسازی استخوان را تحریک کرد.

بکر (Becker) شرح داد که “موج های مغزی” محدود به مغز نیستند بلکه در سراسر بدن بوسیله سامانه بافت های عصبی جریان پیدا می کنند. سامانه بافت های عصبی بافت هایی هستند که پیرامون رشته های عصبی را گرفته  و آنها را به دیگر اعضای بدن پیوند می دهند. در طول درمان، این موج ها بصورت تپ های نسبتا خفیف در غده تالاموس مغز درمانگر آغاز می شوند و همان گونه که در سامانه اعصاب بدن ، ازجمله دستها، جریان پیدا می کنند، انباشت قدرت می کنند . همین اثرات در بدن درمان شونده منعکس می شود. بکر پیشنهاد می کند همین سامانه است که بیش از روش های دیگری که برای ترمیم و بازسازی بکار می رود، تعادل را در بافت آسیب دیده تنظیم می کند. این فرآیند، ویژگی ریکی است که این روش درمان را کارآمد می سازد، زیرا هنگام ریکی درمانی، درمانگر و بیمار هر دو از درمان سود می برند.

قابل توجه است که دکتر بکر پژوهش خود را به صورت جهانی و روی افراد گوناگون با انواع فرهنگ ها و حتی با آداب و آیین های متضاد انجام داد. همه آزمایش ها به همان نتیجه رسیدند. بخشی از محبوبیت ریکی به این دلیل است که باور های خاصی را تحمیل نمی کندو بنابراین قابل کاربرد توسط مردم هر فرهنگ ، مذهب و باور می باشد، وابسته نمودن ریکی به باور های دینی و اعتقادی ، آنرا بعنوان یک روش درمانی پزشکی مطرح می سازد. افزون بر آن، اثر مثبت ریکی درمانی بر جانوران و گیاهان نشان می دهد که این روش درمانی بر پایه تلقین نیست.

 

ابوالحسن طاهری
۱۸آبان

بزرگان یا اسطوره های هیپنوتیزم - پروفسور هربرت اشپیگل

ترجمۀ : دکتر رضا جمالیان

بزرگان یا اسطوره های هیپنوتیزم

پروفسور هربرت اشپیگل

فردی که بصورت جدی هیپنوتیزم را در تسکین درد ، ترک اعتیاد و درمان ترسها در آمریکا وارد جریان اصلی پزشکی کرد .

*                      *                      *

هربرت اشپیگل یک روان پزشک آمریکائی بود که خیلی بیشتر از سایر پزشکان هیپنوتیزم درمانی را برای کاهش درد ، اضطراب و اعتیاد به مصرف دخانیات وارد جریان پزشکی متداول کرد . او همینطور به علت درگیری در برنامۀ درمانی خانمی که بعدها قهرمان رمانِ پرفروش سیبل شد ، تا حدودی کارش به بدنامی کشید . یک عملکرد مافیایی انتشاراتی که با سیاهکاری درتدوین رمان سیبل در سال 1975 شروع و با انتشار سریال تلویزیونی سیبل در سال 1976 و ساخته شدن فیلم سینمایی سیبل در سال 2007 به اوج خودش رسید ، در این جریان مؤثر بودند . هربرت اشپیگل پدر دیوید اشپیگل است که او استـاد روانپزشکی دانشگاه استـانفورد بود که دیوید بعدها همکار پدرش در تــدوین کتاب خلسه و درمان شد که یکی از تأثیر گزارترین و پیشرو ترین کتابهای هیپنوتیزم در جهان است و دیوید خود هیپنوتیزم درمانگری پژوهشگر به حساب می آمد . 

در جریان جنگ جهانی دوم ، زمانی که دکتر اشپیگل در یک گردان رزمی در شمال آفریقا خدمت می کرد ، او در مجروحان جنگی در بسیاری از موارد کاربرد هیپنوتیزم را جانشین تزریق مرفین در سربازان مجروح جنگ کرد و در نوشته ای اعلام کرد . « من متوجه شدم که این موضوع ممکن است که تشویق و تلقین را درمورد سربازان مجروح بکار برد و خیلی زودتر و سریعتر آنها را به سطح کارآیی قبلی رسانید ، درحالیکه با استرس جنگی شدیدی برخورد داشته اند . »

Herbert Spiegl

پس از پایان جنگ ، هربرت اشپیگل به سمت استاد روانپزشکی در دانشگاه کلمبیا مشغول به کارشد و ضمناً به پژوهش در زمینۀ هیپنوتیزم و آموزش به کادرهای آموزشی و درمانی ادامه داد . پس از اینکه او متوجۀ تأثیرات درمانی هیپنوتیزم درکاهش درد و اضطراب ، کاهش وزن ، ترک اعتیاد به سیگار و از بین بردن بسیاری از فوبیاها یا ترسهای مرضی شد ، شروع به آموزش کادرها پزشکی درمانی در سراسر آمریکا از طریق تلویزیونهای مدار بسته کرد . اشپیگل براین باور بود که تا حدود سالهای محدودۀ 1930 ، عمدتاً هیپنوتیزم وسیله ای دردسترس افراد شارلاتان بود . او با بیانی طنزگونه می گوید « ما باید از هیپنوتیزورهای غیر پزشک بسیار متشکر باشیم که هیپنوتیزم را چند هزار سال زنده نگاه داشتند تا بالاخره جامعه پزشکی با مدتها تردید و تکذیب پی برد که هیپنوتیزم درمانی یک وسیلۀ درمانی بسیار مؤثر و بسیار با ارزشی است . »

درسال 1969 و در جریان یکصد و هیجدهمین جلسۀ همگانی انجمن پزشکان آمریکا ، اشپیگل یک روش خود هیپنوتیزمی بسیار مؤثر و در مقایسه با روشهای قبلی بسیار متفاوت را ارائه داد که در یک مدت کوتاه ـ حتی در سوژه های مستعد تنها در یک جلسۀ 45 دقیقه ای ـ براساس آمارهای دقیق می توانست نسبت بالایی از افراد معتاد به مصرف دخانیات ، چاقی و انواعی از ترسها را درمان کند . علاوه بر تکنیک اعجاب برانگیز خود هیپنوتیزم که اشپیگل ها ارائه می کردند ، در درمان اعتیاد به پرخوری و مصرف دخانیات با یک دیدگاه مثبت به احترام گذاشتن به بدن و کوشش در حفظ و حراست بدن تأکید می شد ، بجای اینکه افراد چاق و معتاد به مصرف دخانیات را با احتمال پیدایش سرطانها و سکته های قلبی و مغزی بترساند .

اگر شما بر روی این موضوعات تمرکز کنید که بینی خود را نخارانید و یا سعی کنید بیهوده و بی دلیل آب دهان خود را فرو نبرید ، احتمال زیادی دارد که این کارها را پس از دقایقی بی دلیل انجام دهید ! اگر بصورت مشابه شما بر روی این موضوعات تمرکز کنید که سیگار نکشید و زیاد غذا نخورید ، بیشتر این احتمال وجود دارد که مدتها فضای فکری شما را سیگار کشیدن و غذا خوردن پرکند یا اشغال نماید . ولی اگر همانگونه که در تلقینات ما در مورد سیگار کشیدن و چاق بودن وجود دارند ، اگر تاکید را بر احترام گذاشتن به بدنتان و حفاظت از بدنتان متمرکز کنید ، توجه شما از تمایل به غذا خوردن و سیگار کشیدن به موضوعات دیگری منحرف یا پرت می شود و به اصطلاح خماری و گرسنگی نادیده گرفته می شوند .

هربرت اشپیگل همینطور با دیوید اشپیگل مرکز یا مؤسسه تحقیقات هیپنوتیزم و اقدامات هیپنوتیزم درمانی را در اورلاندو ـ فلوریدا به عهده داشتند و سمینارهای متعددی دراین زمینه ها برگزار می کردند . این دو نفر کتاب خلسه و درمان را تألیف کرده اند که یکی از تأثیر گزارترین کتابهای درسی و آموزشی در زمینۀ هیپنوتیزم در جهان می باشند . در سال 1977 اشپیگل به یک خبرنگار اظهار داشته بود که از هیپنوتیزم برای کمک و درمان4000 نفر در زمینه های کنترلِ چاقی ، اعتیاد به سیگار و انواع فوبیاها یا ترسهای مرضی در 10 سال گذشته استفاده کرده است .

فعالیتهای اشپیگل در زمینۀ هیپنوتیزم درمانی به این حرفه و حوزه اعتبار آن ارزش خیلی بیشتری داده است . در سال 1976 نیویورک نیوز در مقاله ای اعلام کرد : « یکی از افرادی که در چند دهۀ اخیر فعالیتهای او باعث شده که هاله و شائبه شارلاتانیزم از اطراف هیپنوتیزم درمانی به کنار زده شود ، اشپیگل بود واین نوع درمان توسط او از شارلاتانیزم به سوی یک وسیلۀ درمانی معتبر و محترم تغییر مکان و موضع داده است » .

درسال 1981 همایش بزرگی در آمریکا برگزار گردید که در یکی از جلسات آن اشپیگل اظهار داشت : « در پزشکی مدرن این وضعیت پیش آمده که داروها ، چاقوی جراحی و ابزارهای مهندسی پزشکی پیشرفته حلاّل همۀ مشکلات تصور می شوند ، ولی عاملی که درتمام عصرها و نسلها بیشترین نقشی را در سلامتی داشته نادیده گرفته می شود و این عامل مهم روان آدمی است . در جریان خدمات پزشکی متداول ، بجای اینکه اول به آن ـ یعنی روان ـ توجه شود ، آخر همه به یاد آن می رفتند . اگر مهمترین و قدیمی ترین و شناخته ترین روی آوری انسانها به اماکن پزشکی و خدمات پزشکی « درد » است ، خیلی بندرت به این موضوع تـوجه می شود که یکی از مهمترین و یا مهمترین عامل تسکین دهندۀ درد هیپنوتیزم است .

اشپیگل به عنوان یکی از بزرگترین مشوقین و معرفین خدمات درمانی اصیل در ایالات متحده شناخته شده بود . در یادمان وفات او در نیویورک تایمز ، این مطالب به چشم می خورد : « انبوهی از هنرپیشگان تاترهای برادوی برای درمان ترس از صحنه ، آوازه خوانها برای ترک سیگار و سیاستمداران برای ترس از پرواز با هواپیما به او مراجعه می کردند . »

داستان سیبل

در داستان سیبل ، نوعی بدنامی برای هربرت اشپیگل به وجود آمد . در جریان درمان شرلی آردل ماسون که داستان طراحی شده یا مهندسی شدۀ زندگی وی بصورت رمان بسیار پرسود سیبل منتشر شد ، در آغاز به عنوان یک بیمار عادی این خانم توسط اشپیگل ویزیت و معاینه گردید و درحقیقت پس از یک مسافرتِ پزشکِ معالجش ، خانم شرلی آردل ماسون به او مراجعه کرد و اشپیگل او را بسیار تلقین پذیر یا هیپنوتیزم پذیر یافت و برای کارهای آموزشی و ارائه پیچیده ترین پدیده های هیپنوتیزمی ، از این خانم در برنامه های آموزشی دانشگاه کلمبیا استفاده می کرد و بنظر اشپیگل این خانم مبتلی به اسکیزوفرنی بود ...

در شرایطی که با طولانی تر شدن دورانِ درمانِ خانم ماسون به علت استمرار مسافرت پزشک معالجش ، اشپیگل تصمیم گرفت که در ادامه بصورت رسمی به عنوان پزشک معالجش رفتار کند .

در جریان این درمان روزی خانم ماسون از اشپیگل پرسیده : آیا تو هم مایلی که من همان هلن دکتر ویلبر بوده باشم ؟

در زمانیکه توضیحات بیشتری از سوی اشپیگل خواسته شد ، معلوم شد این نام استعاره ای توسط دکتر ویلبر به او داده شده بود .

اشپیگل متوجه شد که با توجه به مراحل سخت زندگی خانم ماسون ، ویلبر به او کمک یا تلقین کرده بود تا برای هر مرحله یا دوره از زندگیش نامی برگزیند . به این ترتیب به تدریج برخی از خاطرات بصورت هویت و شخصیتی برای او در آمده بودند .

اشپیگل رفتار خانم ماسون را با این شخصیت ها ، نوعی بازی تلقی می کرد .

اشپیگل در یادداشتهایش می نویسد که روزی دکتر ویلبر به دیدن او آمد و از او خواست به عنوان نویسندۀ دوم درکنار نویسندۀ معروف و موفق ـ خانم فلورا ریتا شرایبر ـ کتابی تألیف کنند و خانم ماسون را به عنوان یک فرد چند شخصیتی معرفی کنند . اشپیگل به آنها می گوید که :

« ولی این خانم که چند شخصیتی نیست » . دراین زمان به قول اشپیگل ، خانم شرایبر بادی در گلو انداخت و اعلام کرد اگر دراین کتاب خانم ماسون را یک چند شخصیتی معرفی نکنیم ، کتابی هم منتشر نمی شود و نفع بسیار زیادی هم به ما نمی رسد .

به گفتۀ دکتر اشپیگل ، او در جریان تدوین ،  تألیف و انتشار کتاب هیچ نقشی یا نفعی نداشته است و شاید تنها خطای او عدم انتشار خاطرات و مصاحبه ها با خانم ماسون بوده که در آنها مشخص می شده که او یک فرد چند شخصیتی نبوده است . درارتباط با انتشار و شهرت کتاب سیبل ، سریال سیبل و فیلم سینمایی سیبل ، اشپیگل اظهار داشته است :

تدوین ، انتشار و شهرت کتاب سیبل

یک سرافکندگی و مایۀ ننگ برای جامعۀ روانپزشکی

آمریکا به حساب می آید .

در سالهای بعد تشخیص دکتر ویلبر در مورد اینکه خانم ماسون یک اختلال چند شخصیتی داشته ، مورد نقد و تحقیق گسترده و عمیق قرار گرفت و در نهایت این عقیده مقبولیت بیشتری پیدا کرد که ویلبر رفتارهای بیمار خود را تشویق و تهیج می کرده است .

هربرت اشپیگل

اشپیگل به عنوان نویسنده

اشپیگل مقالات و نشریات متعددی را منتشر کرده است که موفق ترین آنها عبارت بوده اند از :

* « خلسه و درمان » کاربردهای بالینی هیپنوتیزم با کمک پسرش دکتر دیوید اشپیگل

*  « استرسهای جنگ و بیماریهای نوروتیکی » با کمک آبرام کاردینر

مرگ اشپیگل

 

هربرت اشپیگل در دسامبر 2009 در سن 95 سالگی در شرایطی که در خانه اش در مانهاتان درخواب طبیعی شبانه بود ، فوت شد .
ابوالحسن طاهری
۱۸آبان

زندگی نامه بنیانگذار هنر رزمی امنیت جانی

کانچو رضا پناهی در سال 1350 شمسی در اصفهان دیده به جهان گشود.

در سن ده سالگی و در سال 1360 با رشتۀ کاراته پای به دنیای هنر های رزمی نهاد. سبک های جودو ، تکواندو ، هان مودو ، ووشو ، فول کنتاکت ، شائولین کونگ فو ، کونگ فو توآ ، کیک بوکسینگ ، وینگ چون ، آیکیدو و جیت کان دو از جمله انتخاب های بعدی ایشان در هنر های رزمی برای کسب مهارت و تجربه بود که توانست در بسیاری از آنها به مدارج بالای استادی نائل آید که تعدادی از آنها عبارتند از :

-          بنیانگذار و دان 9 سلاح های سرد تخصصی و پیشرفته رینگی مبارزاتی

-          بنیانگذار و دان 9 بادیگارد و حفاظت شخصی ایران

-          پایه گذار جیت کان دو در مرکز کشور و مرحلۀ 4 جیت کان دو

-          دان 6 کیک بوکسینگ

-          دان 5 ذن شین کای

-          سطح 2 استادی وینگ چون

-          دان 3 تکواندو ، آیکیدو و جودو

-          دان 3 هان مودو

-          شالبند سبز قدیم (خط 7) کونگ فو توآ

-          رتبۀ استادی در بقیۀ سبک های فوق الذکر

-          مربی و داور رتبۀ A  بین المللی

-          مربی و داور درجه یک فدراسیون رزمی

 


 

 

سوابق مدیریتی و اجرایی ورزشی کانچو پناهی

-          رئیس و بنیانگذار انجمن مستقل هنر رزمی امنیت جانی کشور

-          رئیس و بنیانگذار سلاحهای سرد تخصصی ، حرفه ای و دفاع شخصی کشور

-          رئبس سلاحهای سرد حرفه ای و بادیگارد ، حفاظت شخصی سازمان جهانی آیمایوآ و بودوکای در ایران

-          عضو جهانی آیمایوآ و بودوکای

-          عضو اتحادیۀ هنرهای رزمی عرب

-          مدرس بین المللی

-          مدرس سلاحهای سرد در بیش از 10 کشور

-          داور مسابقات جهانی ایتالیا

-          داور مسابقات جهانی یونان

-          سرمربی اسبق تیم های ملی در چند سبک رزمی اعزامی به مسابقات خارج کشور

-          عضو دانشگاه هنرهای رزمی FIM  انگلستان

-          رئیس مجمع هنرهای رزمی جوانان استان اصفهان

-          رئیس اسبق و پایه گذار سبک جیت کان دو مرکز کشور

-          مسئول اسبق امور استانهای جیت کان دو کشور

-          نائب رئیس اسبق هنر رزمی هان مودو استان اصفهان

ابوالحسن طاهری
۱۸آبان


 

·         در حالت گارد چند درصد وزن بدن روی پاها تقسیم شده است؟


وزن بدن بصورت مساوی بین پاها تقسیم می شود. یعنی  50% وزن روی پای جلو و 50 %روی پای عقب.

 

·         حالت های راه رفتن روی گارد:


راه رفتن به جلو، راه رفتن به عقب، راه رفتن به راست و راه رفتن به چپ.

 

·         معمولا دفاعها به وسیله دستها با کف دست انجام میشود. البته ابتدا تیغه دست برخورد می کند و سپس کف دست.

 

·         نام ضربات مرحله یک پرتابی می باشد. باید ضربات بصورت پرت شدن انجام شوند.

 

·         کلمه جیت کان دو به معنی بهترین روش مبارزه می باشد.


جیت: دفاع، هر نوع جلوگیری و جاخالی دادن


کان: حمله کردن با دست و پا


دو: راه و روش است

 

·         یک هنـرجوی جیت کان دو چنـد قانون  را برای ورود به کلاس باید تعهد و اجرا نماید:


1. حرمت قائل شدن به محل تمرین


2. احترام به استاد و اراشد باشگاه


3. همراه داشتن وسایل تمرین و یونیفرم جیت کان دو.


4. رعایت قوانین باشگاه

 

·         در یک کلمه تای چی را معنی نمایید:


تای: آزاد کردن


چی: نیروی جاری، نیروی درون


تای چی: آزاد کردن نیروی درون

 

·         ضربات بخش یک مرحله یک و دفاع ها عبارتند از:


مشست مستقیـم و دفاع مشت مستقیـم، پای پرتابی جلو و دفاع پای پرتابی جلو در حالت های گارد تک نفره و چند نفره.

 

ابوالحسن طاهری
۱۸آبان

با بررسی بیش از 55 مسابقه حرفه ای کاراته مشخص شد، لگد و مشت بیشترین کاربرد را در این ورزش داشته و ورزشکاران با استفاده از آرنج خود به عنوان گارد می توانند از وارد آمدن آسیب های جدی به اندام های حیاتی بدنشان جلوگیری کنند.

 ویتو ریبرو، قهرمان برزیلی جودوی جهان و استاد جهانی هنرهای رزمی در نیویورک، گردن را خطرناک ترین و ضربه پذیرترین عضو بدن در این ورزش میداند.

ریبرو گفت: «در کاراته و کونگ فو، لگد و مشت کاربرد زیادی دارند در نتیجه گردن و ضربه به آن بسیار محتمل تر از ورزش جودوست با این وجود از خطر این ورزش هم نباید غافل شد چرا که در جودو هم حریف با قلاب کردن دست به دور گردن مانع رسیدن اکسیژن به مغز و در صورت ادامه این روند باعث مرگ حریف می شود.»

با چند ثانیه غفلت ممکن است در یک مسابقه به راحتی جان ورزشکاری را بدون آنکه متوجه شوید بگیرید. برای اینکه هیچ گاه این تجربه را نداشته باشید، در هر ورزشی به ویژه ورزش های رزمی از وارد آوردن ضربه به گردن حریف خودداری کنید. با عمل به این توصیه هیچگاه شاهد اتفاقی تلخ درجریان مسابقه خود نخواهید بود. البته در ورزشهای رزمی باید ضربه آرنج به صورت را نیز اضافه کنید. ضربه آرنج بسیار سخت تر از ضربه مشت بوده و این ضربه مانند ضربه زدن به مغز با یک مفتول سربی است.

ابوالحسن طاهری
۱۸آبان

در این رشته نتیجه مسابقه از طریق ضربه ناک اوت، تصمیم داور یا مساوی و یا میزان برابر استفاده از فنون، توسط هر دو مبارز مشخص می گردد که از این نظر کاملاً مشابه با بوکس می باشد.

کیک بوکسورها، دستکش های مناسب و محافظ پا )بعضی از روشهامحافظ پاندارند)بر تن می کند.

ضربات مشت، لگد، زانو یا آرنج ، گرفتن آزاد می باشد.و زدن حریفی که بر روی زمین افتاده، ممنوع است مسابقات در یک زمین مربع شکل 16 تا 20 فوتی که با طناب محصور شده برگزار می گردد و برای آماتورها، سه راند دو دقیقه ای و برای حرفه ای ها راندو زمان آن بشتر است. که بین هر کدام از آنها یک دقیقه وقت استراحت وجود دارد.

هر مسابقه توسط یک داور و یک پزشک کنترل می شود و در هر دور، امتیازات توسط سه قاضی داده می شود.

فول کنتاکت کاراته (Full Contact Karate) نیز اولین بار در ماه ژانویه سال 1970، و وقتی که (جو لوئیس) که پدر (کیک بوکسینگ) آمریکا محسوب می شود تحت تأثیر حرکات نابغه هنرهای رزمی یعنی بروس لی قرار گرفت و توانست (گرنگ باینس) را در اولین دوره رقابتهای سنگین وزن جهان شکست دهد، در کشور آمریکا متولد گردید.

فول کنتاکت کاراته (Full Contact Karate) نیز اولین بار در ماه ژانویه سال 1970، و وقتی که (جو لوئیس) که پدر (کیک بوکسینگ) آمریکا محسوب می شود تحت تأثیر حرکات نابغه هنرهای رزمی یعنی بروس لی قرار گرفت و توانست (گرنگ باینس) را در اولین دوره رقابتهای سنگین وزن جهان شکست دهد، در کشور آمریکا متولد گردید.

در اوایل دهه ۷۰ میلادی، بزرگسالان آن روز رزمی جهان، مثل بیل والاس، چاک نوریس، والرا و ... روش مبارزه‌ای جدیدی را ابداع کردند که در آن از ضربات دست و پا به شکلی مؤثر و کاربردی در دفاع و حمله بهره گرفته می‌شد.

شیوه‌های مبارزاتی فول کنتاکت، سمی کنتاکت، لایت کنتاکت و لوکیک اصلی‌ترین روش‌هائی هستند که یک کیک‌بوکسور می‌تواند در تمامی آنها به تبحر لازم رسیده و هم‌زمان بتواند در سیستم‌های مختلف رینگی و غیر رینگی در مسابقات مربوطه شرکت کند.

در شیوه مسابقات فول کنتاکت، ورزشکاران مرد تنها به استفاده از دستکش اکتفا می‌کنند. گاهی اوقات، کیک بوکسینگ را به‌عنوان یک سبک رزمی در نظر می‌گیرند اما در بسیاری مواقع، کیک بوکسینگ تنها یک رویداد رزمی متشکل از مجموعه‌ای قوانین مبارزاتی است.

گروهی از ورزشکاران از دیگر استایل‌های رزمی هم ممکن است علاقمند به حضور در مسابقات کیک بوکسینگ باشند. از آن جمله می‌توان به سانشوکاران و بسیاری از رزمی‌کاران سبک‌های رزمی ژاپنی اشاره کرد.

نکته قابل توجه وجود قوانین متعدد برای انواع مسابقات کیک بوکسینگ است و این‌که از هر سنی می‌توان می‌توان به کیک بوکسینگ پرداخت. ولی مسئله مهم این است که تا ۱۸ سالگی، استفاده از کلاه محافظ سر همواره توصیه شده است.

در کشورهای مختلف دنیا، کیک بوکسینگ به اشکال مختلف وجود داشته است که به برخی از آنها اشاره گذرائی خواهیم داشت.

آدی تادا (Adi thada) یا کیک بوکسینگ هندی: نوعی کیک بوکسینگ که در آن ضربات زانو، آرنج و حمله با پیشانی وجود دارد.

لت وی (Lath wei) یا کیک بوکسینگ برمه‌ای: هنر رزمی سنتی برمه با تأکید بر اجرای ضربات زانو، آرنج و سر. تمامی نقاط بدن ممکن است در یک حمله مورد استفاده قرار بگیرد. نام دیگر آن ”باندو کیک بوکسینگ“ است.

Pradal serey: جد احتمالی موی تای!

موی تای (تای بوکسینگ): هنر رزمی سنتی تایلند که امروز شهرت جهانی یافته و ضربات زانو و آرنج در آن مجاز است.

کیک بوکسینگ ژاپنی: مشابه موی تای اما با سیستم امتیازدهی متفاوت .

کیک بوکسینگ آمریکائی: مشابه کیک بوکسینگ ژاپنی و فول کنتاکت کاراته با شیوه امتیازدهی متفاوت.

فول کنتاکت کاراته: در برخی موارد از محافظ‌های بدن برای مسابقات و تمرین استفاده می‌شود.

ساواته (کیک بوکسینگ فرانسوی): استفاده از کفش در مسابقات مجاز است.

سانشو ـ ساندا (کیک بوکسینگ چینی): شامل تکنیک‌های کاربردی سایر استایل‌های رزمی به همراه فنون درگیری و پرتاب‌ها.

شوت بوکسینگ: شکل ژاپنی کیک بوکسینگ که در آن پرتاب و درگیری مانند ساشو مجاز است.

Yaw - yan (کیک بوکسینگ فیلیپینی): رقص مرگ نام مناسبی برای کیک بوکسینگ فیلیپینی است. ورزشی مشابه موی تای.

می‌توان به انواع متعدد دیگری از کیک بوکسینگ نیز اشاره کرد، ولی همان‌طور که اشاره شد، تفاوت اصلی همگی آنها در نوع قوانین مسابقاتی است. در عین حال بسیاری از این استایل‌ها اساساً خود را کیک بوکسینگ نمی‌دانند! و استفاده از نام کیک بوکسینگ‌ تنها برای ملموس‌تر شدن آنها نزد عامه است.

واژه کیک بوکسینگ اولین‌بار توسط ”نوگوچی اسامر“ که یک برگزارکننده مسابقات رزمی در ژاپن بوده برای انواع مختلف ورزش‌های مشابه به موی تای و کاراته در دهه ۱۹۵۰ ابداع شد.

این اصطلاح بعداً در آمریکا به شکل خاص به کار رفت. در بیستم دسامبر سال ۱۹۵۹، یک دوره مسابقات موی تای بین فایترهای تایلندی در سالن آساکوزای توکیو برگزار شد.

فردی به نام ”تاتسویا مادا“ که پیش از آن ”نیهون کمپو کاراته دو“ را ابداع کرده بود از علاقمندان به موی تای محسوب می‌شد، زیرا قصد داشت مسابقات کاراته را مطابق با قوانین فول کنتاکت برگزار کند. در آن زمان قوانین کاراته کنترلی اجازه نمی‌داد تا مبارزین ضربات را به ‌طور کامل به یکدیگر وارد کنند. او از مدت‌ها قبل درباره ابداع روش مبارزاتی جدید، ایده‌هایش را مطرح کرده بود.

سرانجام در نوامبر ۱۹۵۹ او ”کاراته بوکسینگ“ را به‌عنوان یک ورزش جدید مطرح کرد. یامادا برای معرفی ورزش جدید خود، تای بوکسورهای تایلندی را دعوت کرد. تا آن زمان ـ یامادا تنها کاراته‌کائی بود که به تای بوکسینگ علاقمند شده بود.

او با نظارت یک قهرمان سابق موی تای، به مطالعه فنون و روش مبارزاتی تای بوکسینگ پرداخت.

دوازدهم فوریه سال ۱۹۶۳، روزی خاطره‌انگیز و تاریخی برای رزمی جهان است زیرا در آن روز ورزشکاران کاراته و موی تای در سالن ورزشی لومپینی تایلند به مصاف یکدیگر رفتند.

سه کاراته‌کا به اسامی ”تاداشی ناکامورا“، ”کنجی کوروساکی“ و ”آکیوفوجی هیرا“ در مقابل سه حریف تای بوکسور قرار گرفتند و در پایان نتیجه‌ای تقریباً باور نکردنی کسب شد. تیم کاراته ژاپن با نتیجه ۲ بر ۱ حریفان موی تای کار را مغلوب کرد!

نوگوچی و کنجی کوراساکی (یک مربی کیوکوشین) با مطالعه موی تای و تلفیق آن با کاراته، روشی را ابداع و آن را کیک بوکسینگ نامیدند. پرتاب و ضربه با سر در ابتدا با هدف متمایز این روش مبارزاتی از موی تای، مجاز شمرده می‌شد ولی در ادامه غیرمجاز دانسته شد.

برای اولین‌بار در سال ۱۹۶۶، آزامو نوگرچی، انجمن کیک بوکسینگ را تأسیس کرد و در ادامه اولین مسابقات کیک بوکسینگ در یازدهم آوریل ۱۹۶۶ در ازاکا برگزار شد.

تاستویامادا در سال ۱۹۶۷ درگذشت ولی در دوجوی او هم‌چنان ترتیب و پرورش کیک‌بوکسورها ادامه داد.

به‌تدریج کیک بوکسینگ در ژاپن توسعه یافت و مورد توجه تلویزیون قرار گرفت. تاداشی ساوامورا، جزء اولین گروه قهرمانان سرشناس کیک بوکسینگ محسوب می‌شود.

البته پس از مدتی با بازنشستگی و کناره‌گیری ساوامورا از مسابقات حرفه‌ای، اقبال عمومی و توجه تلویزیون به کیک بوکسینگ کاهش یافت، تا این‌که سرانجام در سال ۱۹۹۳ K-۱ موجودیت یافت.

در سال ۱۹۹۳، کازویوشی ایشی ـ (بنیان‌گذار سیدوکان کاراته)، K-۱ را تحت قوانین کیک بوکسینگ ابداع کرد. در این سال بود که مجدداً کیک بوکسینگ به شهرت گذشته دست یافت و به‌تدریج در آمریکای شمالی، اروپا، استرالیا و نیوزیلند رواج پیدا کرد.

البته در سال ۱۹۷۸، یان پلاس، انجمن کیک بوکسینگ هلند (NKBB) را به‌عنوان اولین سازمان کیک بوکسینگ جهان تأسیس کرده بود و در دهه ۱۹۷۰ نیز بیل والاس که از قهرمانان کاراته ایالات متحده بود به این روش می‌پرداخت.

امروزه دو سازمان معتبر در دنیا، مسابقات کیک بوکسینگ را در دو بخش حرفه‌ای و آماتور، برگزار می‌کنند. (ISKA - WAKO) که از این میان سازمان WAKO تنها سازمان برگزارکننده مسابقات کیک بوکسینگ است که بخش آماتور آن مورد تأئید GAISF (گایسف) قرار گرفته است.

برای اولین‌بار کیک بوکسینگ واکو در مسابقات داخل سالن ۲۰۰۷ ماکائو حضور یافت و شورای المپیک آسیا آن را به رسمیت شناخت.

ارزشهای رزمی همیشه دارای منابع خوب و مثبت برای اقشار سنی مختلف برای بچه ها، جوانان و بزرگسالان چه مرد و چه زن، بوده است و می بینیم که مردم چگونه می توانند از نظر روحی فیزیکی، قدرت و اعتماد به نفس و دلپذیری را از این ورزش زیبا بدست بیاورند. در این میان استایلهای مختلفی توسط مربیان با طرز تفکر مختلف که ناشی از ریشه های تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی دارد، بنیان نهاده شده، لذا از آنجائیکه مردم با تفکرات مختلف در نقاط مختلف دنیا شکل و مختصات خود را دارا هستند دیدگاههای مختلف نسبت به ورزشهای رزمی پیدا کرده اند و هر روز در حال پیشرفت در این زمینه می باشند. فدراسیون جهانی اسپورت کیک باکسینگ اسپورت کیک بوکسینگ با نظر و احترام به همه اعتقادات مردم در نقاط مختلف دنیا مفتخر است که توانسته سیستم جدیدی از کیک باکسینگ با قوانین صحیح و منطقی در سطوح مختلف تمرینی و مسابقات فراهم آورد که هنرجویان علاقمند در دوره های Beginner – Intermediate - Advance و هر استایلی که بوده باشند بتوانند خلاء تکنیکی و تمرینی و مسابقه ای خود را پر کنند و خود را در سطوح مختلف زمانی رزمی بالا ببرند. بخش بعدی فلسفه اسپورت کیک بوکسینگ آموزش مربیان است، با توجه به اینکه مربیان چراغ راه و راهنمای هنرجویان به حساب می آیند، اعتقاد داریم که هرچه سطح مربیان از نظر علوم فیزیکی و روح و دانش در سیستم های مختلف تمرینی و علوم سایکولوژی "Psychology" مدیریت کلاسی، علوم رفتاری بالا برود بطور قطعی تاثیرات مثبت بر روی هنر جویان زیر دست می گذارد و این یکی از پایه های مهم در پیشرفت بشمار می آید. ما معتقد هستیم که اسپورت کیک بوکسینگ توانسته است برای اولین بار به همه موارد ذکر شده نظم و سازمان دهد و مربیان می توانند در قالب اسپورت کیک بوکسینگ به رویاهای خود جامع عمل بپوشانند.

بنیانگذار فدراسیون جهانی اسپورت کیک بوکسینگ

کانچو فرهاد دردار

1- فلسفه اسپورت کیک بوکسینگ چه می باشد؟ اسپورت کیک باکسینگ مجموعه 80 درصد کیک بوکسینگ و 20 درصد ترکیبی از فنون کاراته شامل تکنیکهای دفاع شخصی حالتهای مختلف ایستادن و تعدادی از تکنیکهای پرتابی و قفل کردن مفاصل که از ایکیدو، جوجیتسو اقتباس شده اند می باشد. هنرجویان ورزشهای رزمی جویاگر منافع ذیل می باشند :

1- توانایی مبارزه در کیک بوکسینگ که در رده های زیر انجام می شود.

الف) Face Contact

ب ) No Face Contact

ج ) Self Defence

د ) Ring Fight

2- بهبود سلامت جسمانی و روحی

3- بدنسازی

4- دفاع شخصی

5- اعتماد بنفس

2- مرکز اسپورت کیک بوکسینگ در کجا واقع می باشد؟ مرکز فدراسیون اسپورت کیک بوکسینگ در ونکوور کانادا واقع بوده و ریاست آن با کانچو فرهاد دردار میباشد و ضمناً مسابقات مربوط به آن در کشورهای عضو که در اروپا و امریکا و آسیا قرار دارند برگزار میشود.

بین درجات بالا سه خط وجود دارد :

الف) خط یک برحسب تشخیص مربی هنرجو پس از یک ماه داده می شود که میزان و سطح تکنیکی هنرجویان را مشخص می نماید.

ب ) خط دوم برحسب میزان توانایی و سطح مبارزه دانشجو داده می شود.

ج ) خط سوم حدود یکماه بعد از خط یک بر اساس توانایی هنرجو در انجام فرمها و ترکیبات دفاع شخصی یا با حریف تصوری و یا حریف واقعی به آنان تعلق می گیرد.

هنرجویان این رشته رزمی برای کمک به جامعه و گسترش ورزشهای رزمی وظیفه سنتی دارند از هنرجویان انتظار می رود که برای امتحان کمربند سبز یک نفر و برای امتحان کمربند قهوه ای یک نفر را وارد سازمان اسپورت کیک باکسینگ بنمایند و بدینوسیله به جامعه، به خود و به سازمان وفاداری و کمکهای خود را نشان بدهند.

4- چند نوع فرم (Kata) در اسپورت کیک بوکسینگ وجود دارد؟تا کمربند مشکی 6 فرم (Kata) وجود دارد.

کمربند سفید و کمربند زرد فرم یک

کمربند زرد و با خط مشکی و نارنجی فرم دو High Yellow (های یلو) زرد با خط مشکی زرد ادونس

کمربند نارنجی خط مشکی و سبز فرم سه High Orange (های اورنج) نارنجی با خط مشکی نارنجی ادونس

کمربند سبز با خط مشکی و آبی فرم چهار High Green (های گرین) سبز با خط مشکی سبز ادونس

کمربند آبی با خط مشکی و قهوه ای فرم پنج High Green (های گرین) سبز با خط مشکی سبز ادونس

کمربند قهوه ای با خط مشکی و مشکی فرم شش High Green (های گرین) سبز با خط مشکی سبز ادونس

فرم با ادوات فردی، شاگردان پس از کمربند آبی شروع به یادگیری فنون با ادوات رزمی می کنند تا آمادگی لازم برای فرمهای با ادوات رزمی برای کمربند دان یک تا چهار را کسب بنمایند :

1) فرم چوب برای دان یک Bo

2) فرم سای برای دان دو Sai

3) فرم شمشیر برای دان سه Sword

4) فرم نونفا برای دان چهار Tonfa

eieh سلام، تشکر، عذرخواهی
master استاد
insteractor آموزگار، مدرس
coach مربی
ready آماده
stance حالت ایستاده
kick لگد
bow احترام گذاشتن
go دستور شروع، حرکت کردن، رفتن
sit down نشستن
stand up برخواستن
turn back برگشتن
silence / be quit ساکت، آرام باش
breaking شکستن اجسام سخت
yel فریاد با تخلیه نفس
meditision تمرکز با حالت چشم بسته
strike ضربه زدن
block دفاع کردن
high بالا
middle وسط
low پایین
left چپ
right راست
back پشت
front جلو
side پهلو
in side داخل
out side خارج
relax رها کردن، آزاد
ring محل مبارزه
combat مبارزه
fight دستور آغاز مسابقه
stop دستور قطع مسابقه

go on ادامه دادن
it's enough کافی است

اسامی ایستادنها

ready stance ایستادن خبردار
line position ایستادن درصف
fight position (حالت مبارزه (آماده مبارزه
forward stance بسمت جلو ایستادن
v stance ایستادن با پاشنه چسبیده و پنجه ها باز
sumo stance ایستادن بصورت سو مو
horse stance (ایستادن پا اسبی (سرپاها رو به جلو
cat stance ایستادن گربه ای
back stance ایستادن روی پای عقب

اسامی اعضای بدن

chest سینه
stomach شکم
balls بیضه
waste کمر
foot پا
thigh ران
knee زانو
leg ساق پا
footwrist مچ پا
ball of foot سینه پا
instep روی پا
heel پاشنه
arch هلال داخل پا
knife foot تیغ پا
body بدن
head سر
face صورت
ear گوش
eye چشم
nose بینی
lip لب
jaw فک
chain چانه
neck گردن
arm بازو
elbow آرنج
forearm ساعد
wrist مچ دست
hand دست
palm heel (کف دست (پاشنه
joint مفصل
fists مشت
forefist دو مفصل پشت مشت
inverted fist پشت مشت
fist edge لبه خارجی مشت

اسامی ضربات و تکنیکهای پا

front kick لگد با سینه پا از جلو
round house kick لگد با روی پا
low kick / foreleg kick لگد با ساق پا
side kick لگد با تیغه پا از پهلو
round back kick لگد چرخشی
back kick لگد با پاشنه پا به پشت
knee kick لگد با زانو
heel kick لگد با پاشنه از جلو
push kick لگد از جلو با کف پا
hook kick لگد از جلو به صورت هوک
arch kick لگد از جلو با هلالی پا
axe kick لگد مستقیم پا از بالا به پایین
in side kick لگد با پا از داخل
out side kick لگد با پا از خارج
sweep درو کردن زیر پا
skip sweep درو کردن پا بصورت جهشی
spining hook kick لگد چرخشی با کف پا
spining heel kick لگد چرخشی با پاشنه پا

اسامی ضربات و تکنیکهای پرشی پا

jumping front kick لگد پرنده با سینه پا از جلو
jumping front house kick لگد پرنده با روی پا
jumping round back kick لگد چرخشی پرشی از پشت
jumping back kick لگد پرشی با پاشنه پا به پشت
jumping knee kick لگد پرشی با زانو
jumping side kick لگد پرشی با تیغه پا از پهلو
jumping front knee kick لگد پرنده با زانو به جلو

اسامی ضربات و تکنیکهای دست

jeb punch ضربه مشت مستقیم
hook strike ضربه دورانی حلالی با پیش مشت
uppercut strike ضربه پیش مشت از پایین به بالا
forefist punch ضربه پیش ستونی بوسیله دو مفصل مشت
fist edge side strike ضربه لبه مشت از پهلو
fist edge inside strike ضربه تیغه مشت از داخل
fist edge down strike ضربه لبه مشت به طرف پایین
fist edge outside strike ضربه لبه مشت از خارج
inverted fist strike ضربه پشت مشت روبرو
double punch ضربه دوتایی مشت
elbow high strike ضربه آرنج به بالا
elbow side strike ضربه آرنج به پهلو
elbow back strike ضربه آرنج به پشت
knife hand down strike ضربه تیغه دست به پایین
knife hand side strike ضربه تیغه دست به پهلو
knife hand inside strike ضربه تیغه دست از داخل
knife hand high strike ضربه تیغه دست از بالا به پایین
round back fist strike ضربه چرخشی با لبه مشت
palm heel high strike ضربه پاشنه دست به بالا
palm heel middle strike ضربه پاشنه دست به وسط

اسامی تکنیکهای دفاع با دست

cross downward block دفاع ضربدری دو دست رو به پایین
uper block دفاع بالا رونده
knife hand low block دفاع تیغه دیت به پایین
wrist uper block دفاع با مچ دست رو به پایین
separanting block دفاع جدا کننده از هم
elbow out side block دفاع آرنج از خارج
elbow down block دفاع آرنج از پایین
sweeping block دفاع جارو کننده
elbow middle strike ضربه آرنج به وسط و خارج
palm heel middle block outside دفاع پاشنه دست از خارج به وسط
palm heel low block دفاع پاشنه دست به پایین
scooping block دفاع گردش ملاقه ای
palm heel low block دفاع با کف دست رو به پایین
knife hand high block دفاع تیغه دست به بالا
cross upward block دفاع ضربدری دو دست رو به بالا
inside arm block دفاع با ساعد از داخل
knife hand middle block دفاع تیغه دست وسط
out side arm block دفاع با ساعد از خارج

ابوالحسن طاهری
۱۸آبان

 

بنیانگذار سی­دوکان کاراته ایران

شیهان حسین شعفی متولد شمیران 1341 – قهرمان دو دوره در آسیا و اقیانوسیه و تورنومنت­های اروپایی می­باشند و کاراته را با سبک کان ذن ریو در سال 1353 زیر نظر استاد مرتضی البرزی و سرهنگ حمید ایزد پناه شروع کردند و در سال 1363 تا زمان حضورشان در ایران عضو تیم ملی بودند و در سال 1375 این سبک را به طور غیر رسمی در ایران پایه گذاری نمودند تا اینکه در سال 1379 سی­دوکان رسمیت یافت
رییس سبک سی­دوکان کاراته ایران

شیهان حسن شعفی  متولد شمیران 1339 – دارای چندین عنوان قهرمانی کشور طی سال­های 1358 – 1356  و تیمی سال­های 1359 ، 1361 و 1362 با تیم البرز .

کاراته را در سال 1353 با سبک کان ذن ریو زیر نظر استاد مرتضی البرزی و سرهنگ حمید ایزد پناه شروع کرده و پس از ورود سبک شیتوریو به ایران به این سبک پیوسته و تا سال 1375 با دان 5 در این سبک مشغول بودند پس از ورود سبک سی­دوکان به این سبک پیوستند . در حال حاضر دارای دان 6 از انجمن سی­دوکان می­باشند . ایشان در حال حاضر مدیر و مؤسس باشگاه البرز شمیران و عضو کمیته فنی و همچنین مسئول برگزاری مسابقات سبک­های آزاد  فدراسیون کاراته ایران هستند .

ابوالحسن طاهری
۱۸آبان

سیستم های تمرینی حال و هوای دیگری به خود گرفته اند. از ساختار قدیمی و سنتی ۳ ست ۱۰ تکراری کم کم فاصله گرفته و وارد مراحل جدید و متنوع تری شده اند. با چند راه حل ساده مثل بازی کردن با شدت تمرین یا انجام چند تکرار اضافی (تکرارهای تقلبی) می توانید تمرینات تان را وارد فاز جدیدی کنید. در ادامه چند تکنیک پیشرفته تمرینی برای سوزاندن چند صد کالری بیشتر و ساختن عضلات بیشتر به شما معرفی خواهیم کرد.

۰۱: تمرین تا ناتوانی
تمرین تا ناتوانی یعنی رسیدن عضله به مرز خستگی تا آخرین توان که دلایل زیادی می تواند داشته باشد که از جمله آن می توان به دسترسی نامناسب به ذخایر انرژی یا بازسازی نشدن ذخایر انرژی، استقامت ناکافی و یا رسیدن به آستانه اسید لاکتیکی اشاره کرد. فقط نباید فراموش کرد ست های ناتوانی به عنوان آخرین ست باید انجام شوند.

۰۲: سوپرست  
ترکیب ۲ تمرین به صورت پی در پی تا کمترین میزان استراحت. این روش یکی از بهترین راه ها برای افزایش شدت تمرین، سوزاندن کالری بیشتر، بهبود استقامت و آمادگی عضله محسوب می شود. مدل های زیادی از این تمرین وجود دارد مثل تمرین عضله موافق یا مخالف. در این مدل سوپرست گروه های عضلانی هدف قرار می گیرند که در یک تمرین به صورت متعدد و همزمان با یکدیگر کار می کنند؛ مانند تمرین سینه و پشت بازو یا تمرین پشت و جلوبازو. این در حالی است که در سوپرست مخالف، عضلاتی که عکس هم عمل می کنند مثل عضلات پشتی و سینه یا جلوبازو و پشت بازو بکار گرفته می شوند. نکته اصلی در تمرینات سوپرست انجام سریع تمرینات پشت سر هم بدون استراحت است. ۲- ۱ دقیقه بین هر سوپرست استراحت کنید.

۰۳: دراپ ست
دراپ ست (ست های کم کردنی) تکنیکی است که در آن ابتدا یک ست را با وزنه سنگین یا نیمه سنگین تا حد ناتوانی انجام دهید. بلافاصله وزنه را کاهش دهید و دوباره تا ناتوانی حرکت را تکرار کنید. می توان تمرین سیستم را با دستگاه یا وزنه های آزاد مثل هالتر یا دمبل هم انجام داد. نکته مهم در این مدل کاهش وزنه در کوتاه ترین زمان ممکن است. می توانید کاهش وزنه را هر چند بار که خواستید انجام دهید و تا ناتوانی حرکت را ادامه دهید.

۰۴: رست پوز
سیستم رست پوز (استراحت – توقف) مدلی از برنامه تمرینی است که در آن ابتدا تا ناتوانی یک حرکت را انجام دهید و به دنبال آن یک استراحت ۱۰ ثانیه ای (نه بیشتر) خواهید داشت. دوباره تمرین را با تعداد تکراری که می توانید انجام دهید. این فرآیند می تواند برای حداکثر تاثیرگذاری فرم تمرین به دلخواه ادامه داشته باشد. سیستم تمرینی رست – پوز فواید زیادی از جمله بهبود پمپاژ خون به عضلات برای کار بیشتر و بهبود مسیرهای متابولیکی مانند ATP دارد.

۰۵: تکرارهای منفی
این سیستم روی بخش اکسنتریک (برون گرا)حرکت تاکید دارد تا فرد بیشتر تحت فشار قرار می گیرد. یار تمرینی در مرحله کانسنتریک (درون گرا) به او کمک می کند تا وزنه را بالا ببرد، مرحله بعد توسط خود فرد و به آرامی انجام می گیرد تا وزنه را پایین بیاورد. این تکنیک باعث آسیب های ریز و جزیی در بافت های عضلانی می شود، به همین دلیل نباید خیلی در تمرینات استفاده شود.

آموزش بدنسازی,تمرینات بدنسازی

۰۶: تکرارهای قدرتی
تکرارهای قدرتی بعد از ناتوانی عضله اتفاق می افتد. دراین سیستم یار تمرینی می تواند ثاتیر زیادی داشته باشد و به شما کمک کند تا بعد از ناتوانی عضله چند تکرار اضافه انجام دهید. این سیستم این امکان را به مربی می دهد تا حجم تمرین را بالا ببرد و شاگرد زمان بیشتری تحت فشار قرار بگیرد، بدون اینکه آسیب زا باشد یا فرم حرکت را از بین ببرد. بعضی تمرینات می تواند بدون یار تمرینی انجام شود. برای مثال در حرکت جلوبازو تک دست دست مخالف می تواند به انجام تکرارهای قدرتی کمک کند.

۰۷: تکرارهای تقلبی
این مدل تمرینی معمولأ وقتی استفاده می شود که یار تمرینی در دسترس نباشد که این موضوع می تواند احتمال آسیب را افزایش دهد. تکرارهای تقلبی معمولأ با مومنتوم یا حرکت آنی انجام می شود تا بتوان چند تکرار بیشتر انجام داد. این نوع تکرارها باید محدود باشند و تنها توسط یک فرد با تجربه اجرا شود و به دلیل مشخصی انجام شود.

۰۸: تکرارهای نیمه
تکرارهای نیمه به این معنی که فقط یک بخش از یک حرکت کامل انجام می شود. دلیل انجام این نوع تکرارها بیشتر به منظور به وجود آوردن پاسخ انطباقی عضلانی است. با محدود کردن دامنه حرکتی از یک حرکت کامل تکرارهای نیمه حاصل می شود در تکرارهای نیمه مقدار وزنه را افزایش می دهیم. افزایش وزنه باعث می شود تا قدرت و توان عضلات در اجرای کامل حرکت افزایش یابد.

۰۹: Weight Stripping  
این سیستم مانند دراپ ست عمل می کند با این تفاوت که در هر تکرار مقدار وزنه کاهش می یابد.

۱۰: پیش خستگی  
در این سیستم انجام ابتدا یک حرکت تک مفصلی و به دنبال آن یک حرکت چند مفصلی برای یک عضله مشخص مورد توجه قرار دارد. اجرای حرکت تک مفصلی در ابتدای حرکت، عضله را کاملأ خسته کرده و سپس انجام حرکت چند مفصلی کمک می کند تا از عضلات کمکی حمایت کننده ها برای ادامه تمرین کمک بگیریم تا بتوانیم فشار بیشتری به آن وارد کنیم.

۱۱: S21    
سیستم ۷×۷×۷ به این صورت انجام می شود که یک حرکت کامل را به ۳ بخش تقسیم می کنیم و هر بخش را ۷ تکرار انجام می دهیم. مرحله اول بخش اول حرکت از نیمه حرکت به بالا، مرحله دوم بخش دوم حرکت از نیمه حرکت به پایین و بخش سوم که اجرای کامل حرکت را شامل می شود.

تمرینات فیتنس,بهترین برنامه بدنسازی

۱۲: ست هرمی
در این سیستم وقتی وزنه ها را از سبک به سنگین افزایش می دهید. تعداد تکرارها در وزنه های سبک بیشتر و در وزنه های سنگین تر به حداقل می رسد. ست هرمی برعکس به صورت معکوس و از وزنه های سنگین با تکرار کم به وزنه های سبک با تکرارهای بیشتر انجام می شود.

۱۳: تری ست
این تکنیک توسط پدر خوانده بدنسازی یعنی جو ویدر ابداع شده است؛ تکنیکی که در آن ۳ حرکت از یک عضله را به صورت پی در پی پشت سرهم و بدون استراحت انجام می دهید.

۱۴: جاینت ست  
فرمی از تمرین است که در آن یک گروه عضلانی انتخاب شده و برای آن ۴ تمرین به صورت جداگانه و پشت سرهم به صورت متوالی انجام می دهیم. در این سیستم، معمولأ تمرین تا رسیدن به ناتوانی ادامه پیدا می کند.

۱۵: تکرارهای نیمه ادغامی
با ترکیب تکرارهای نیمه با ست هایی از تکرارهای کامل می توانید شدت و حجم تمرینات را افزایش دهید. تکرارهای نیمه می تواند در هر بخشی از ست انجام شوند ولی به طور معمول در انتهای ست برای تکرارهای اضافه انجام می شوند.

ابوالحسن طاهری
۱۸آبان

گلوتامین یکی از اسیدهای آمینه موجود در بدن انسان می‌باشد. گلوتامین جزو اسیدهای آمینه ضروری نمی‌باشد با این حال در برخی موارد به مانند بعضی از بیماری‌های گوارشی و یا برای ورزشکاران می‌تواند ضروری باشد. اسید آمینه گلوتامین از ترکیب گلوتامات و آمونیاک با مصرف آدنوزین تری‌فسفات تشکیل می‌شود. این ماده در خون انسان، فراوان‌ترین اسید آمینه آزاد می‌باشد.







گلوتامین چیست؟


 گلوتامین یکی از اسید امینه هایی که خود بدن قادر به ساخت ان میباشد به همین دلیل هم تا چندی پیش جز امینو اسید های غیر ضروری دسته بندی میشدزمانی که نیاز بدن به این امینو اسید در شرایط ویژه ای مانند ورزش و عفونتها افزایش پیدا میکند مقادیری کگه بدن تولید میکند کفاف نیازش را نمیدهد و به همین دلیل هم این امینو اسید جزو امینو اسید های نیمه ضروری تقسیم بندی شد. محل اصلی ذخیره و تولید این تمینو اسید در بدن عضلات هستندگلوتامین با ذخیره ی اب در عضلات مراحل سنتز پروتئین و رشد عضلانی را فراهم میسازد.اگر مقادیر گلوتامین در عضلات کاهش یابد تعادل اب و حفظ ان در عضله با مشکل مواجه میشدو همین موجبات از دست دادن حجم عضلانی را فرهم میسازد.این امینو اسید به خصوص برای پرورش کارها که به علت تمرین شدید نیازشان به گلوتامین افزایش پیدا میکند از اهمخییت خاصی برخوردار میباشد.
در چندین تحقیق مشخص شده که گلوتامین میتواند عضلات را در شرایط انابولیک خوبی قرار دهدو بااعث افزایش حجم انها شود.علاوه بر این گلوتامین بهبود عضلات را بعد از یک تمرین سنگین افزایش میدهد.و بعضی از ورزش کاران از دم عضلانی بهتر و افزایش قدارت عضلانی بیشتر سخن میگویند.عده ی دیگری هم افزایش وزن و ... رو بعد از مصرف اون گزارش میکنند و افزایش
گیلکوژن عضلات و اب در انها میتواند توجیه کننده ی این مسائل باشد.هنوز هم بهترین دوز مصرف کراتین مورد بحث است.و در این مورد اختلاف نظر وجود دارد .با وجود این چون نیاز گلوتامین در پرورش اندامها به شدت افزایش میابد نیاز یک حرفه ای به گلوتامین حدود 20 تا 50 گرم در روز تخمین زده میشود.حتی با مصرف پروتئین زیاد در طول روز این نیازتامین نمیشود.


چون گلوتامین به حرارت حساس است و احتمالا پخت و پز مقدار گلوتامین موجود در مواد غذایی را از بین میبرد.مصرف 20 تا 50 گرم گلوتامین در روز میتواند نیازهای یک حرفه ای را مرتفع سازد.برای این کار باید مقادیر فوق را در 4 تا 6 وعده ی جداگانه مصرف کرد.(که یکی از این وعده ها باید بلاافاصله بعد از بلند شدن از خواب و یکی از انها باید بلافاصله قبل از خواب مصرف شود) تا بتوان حداکثر تحریک را در بدن برای ازاد ساختن هورمون رشد ایجاد کرد. و دو وعده یدیگر بلافاصله قبل و بعد از تمرین است.
در ابتدا تصور میشد که جذب گلو تامین از راه خوراکی نا چیز است .اما در یک تحقیق که در سال 1955 انجام شد این موضوع رد شد و از طرفی هم ثابت شد که این گلوتامین میتواند مقادیر ترشح هورمون رشد را تا مقادیر زیادی افزایش دهند. مصرف گلوتامین همراه با عوارض نیست و حتی در مقادیر چندین برابر دوز هم توصیه شده و عوارضی هم مشاهده نشده است .


ما می‌دانیم که آمینواسیدها، بلوک‌های سازنده پروتئین هستند و بهترین منابع پروتئینی آنهائی هستند که حاوی بالاترین درصد آمینواسیدهای ضروری هستند. به‌ خاطر داشته باشید که آمینواسیدهای ضروری آن‌دسته از آمینواسیدها هستند که می‌بایست آنها را از طریق رژیم غذائی دریافت کنید. با این تفاسیر گلوتامین یک آمینواسید ضروری مشروط در نظر گرفته می‌شود. پیش خودتان فکر می‌کنید این دیگر چه تعبیری دارد؟
گلوتامین (نه کربوهیدرات یا چربی) یک منبع سوخت ارجح برای سلول‌های با توانائی تقسیم سریع مثل سلو‌های روده‌ای و لیمفوسایتس (یک سلول سفید خون) است این گذشته این آمینواسید هم فن حریف به‌عنوان عمل‌کننده نیتروژن و پیش درآمد برای ماکروموکل‌ها (برای مثال: پروتئین‌ها و نوککیک‌اسید) در توازن، پایه اسیدی نقش دارد. تحت شرایط خاصی (مثل ایسترهای کاتابولیک)

  

ممکن است گلوتامین به‌عنوان بخشی از رژیم غذائی مورد نیاز باشد.


گلوتامین به‌صورت تقریبی حدود ۶۱درصد آمینواسید موجود عضلات اسکلتی را تشکیل می‌دهد. اتلاف گلوتامین عضله را می‌توان به‌عنوان یک اعلان برای کاتابولیسم (تخریب) عضله دانست. ● آیا گلوتامین بر روی سیستم ایمنی تأثیر دارد؟

این یکی از آن حوزه‌هائی است که در مورد گلوتامین تحقیقات بی‌شماری صورت گرفته که با این وجود هنوز در آن سردرگمی مشاهده می‌شود. ورزش‌هائی با فعالیت بدنی زیاد نشان داده که موجب کاهش سطح گلوتامین موجود در خون می‌شود. به خاطر داشته باشید که این گلوتامین است که منحصراً به وسیله سلول‌های سیستم ایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تئوری به‌نظر می‌رسد که پائین بودن سطح گلوتامین می‌تواند تأثیر منفی بر روی سیستم ایمنی بدن بگذارد.
با این وجود در تحقیقی که اخیر انجام گرفت مشخص شد که مکمک گلوتامین هیچ تأثیری بر روی متابولیسم لیمفوسایت‌ها (یک نوع‌ سلول سفید خون) در موش‌های آزمایشگاهی ورزیده نداشت.


به‌رغم شواهدی دوپهلو از گلوتامین، این‌جاست که چرا من فکر می‌کنم مکمل کردن گلوتامین در جهت کمک به سیستم ایمنی بدن با ارزش است. درست است که این‌طور به‌نظر می‌رسد که مکمل کردن گلوتامین به تنهائی تأثیری بر روی سیستم ایمنی بدن ندارد، این مسئله به این واقعیت ارتباط دارد که سیستم ایمنی بدن گلوتامین را از جاهای مختلف عضلات اسکلتی بدن قرض می‌گیرد که به لحاظ بقاء بدن این کار اهمیت بیشتری دارد.
کدام‌یک بهتر است داشتن سیستم ایمنی، بدن سلامت یا عضلات بزرگ؟ می‌دانم که این جمله برای دوستان بدنساز کُفرآمیز جلوه می‌کند، اما باید قبول کرد که حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن از اهمیت بیشتری برخوردار است.
منظور من این است که تا به حال چند نفر از انسان‌ها به دلیل کوچک بودن عضلاتشان مرده‌اند؟ بنابراین علت نیاز ما به رساندن گلوتامین به بدن واقعاً در حفظ عضله و جلوگیری از استفاده سیستم ایمنی بدن از ذخایر گلوتامین عضلانی می‌باشد.


علت نیاز به گلوتامین در ورزشکاران:


بدن شما تنها مقدار مشخصی گلوتامین تولید میکند و هنگامی که شما بدن خود را تحت فشار جسمی (مانند ورزش) قرار میدهید، نیاز به گلوتامین افزایش میابد و در بیشتر موارد بدن نمیتواند این نیاز را به طور کامل برآورده سازد. هنگامی که مجلات بدن سازی یا پرورش اندام را ورق میزنید یا به وب سایتهای مختلف در این زمینه مراجعه میکنید، با ده ها آگهی تبلیغاتی درباره مواد کمک غذایی مواجه میشوید که ظاهرا تمام آنها برای افزایش حجم عضلات و کاهش چربی بسیار مفیدند.

اما عده بسیار اندکی میتوانند از عهده تهیه تمام این مواد برآیند و در این صورت باید تمام مدت در حال خوردن قرص و بلعیدن پودرها، نوشیدنیها و مانند آن باشند. اما اگر قصد مصرف چنین موادی را دارید، در این میان یک ماده کمک غذایی وجود دارد که از همه آنها مفیدتر بوده و گلوتامین (Glutamine) نام دارد.

گلوتامین فراوانترین آمینو اسید موجود در بدن است. این ماده بیش از 50% کل آمینو اسیدهای موجود در سلولهای عضلانی را تشکیل میدهد و آمینو اسیدی غیر ضروری است. این اصطلاح میتواند کمی گیج کننده باشد اما "غیر ضروری" به این معنا است که شما نباید گلوتامین بدن خود را از منابع خارجی دریافت کنید. درواقع فرایند تولید گلوتامین برای وضعیت بدن و کارایی آن بسیار مهم است.

اما بدن شما تنها مقدار مشخصی گلوتامین تولید میکند و هنگامی که شما بدن خود را تحت فشار جسمی (مانند ورزش) قرار میدهید، نیاز به گلوتامین افزایش میابد و در بیشتر موارد بدن نمیتواند این نیاز را به طور کامل برآورده سازد.

بدن ما هر روز مقدار قابل توجهی گلوتامین مصرف میکند. این ماده برای برقرار نگهداشتن و نظارت بر کارکرد صحیح سیستم ایمنی بدن، مغز، کلیه ها، لوزالمعده، کیسه صفرا، کبد و ... به کار رفته و به این ترتیب یکی از پر مصرف ترین مواد حیاتی بدن به شمار می رود.

برای دریافت گلوتامین مغز، اندامها، سیستم ایمنی و ... در اولویت برتر قرار دارند و هر مقدار از گلوتامین که برای نیازهای حیاتی بدن مصرف نشود، برای ساخته شدن و ترمیم بافت عضلانی به کار میرود. اگر شما برای بدن خود گلوتامین اضافه تامین نکنید، منبع موجود در بدنتان به سرعت و قبل از اینکه چیزی از آن به عضلاتتان برسد، به پایان رسیده و ماهیچه ها از آن محروم میمانند.

ساختن عضله در میان اولویتهای برتر بدن به شمار نمیرود، به طوری که اگر بدن برای رسیدگی به نیازهای اندامها و نیازهای حیاتی بدن به به گلوتامین بیشتر نیاز داشته باشد، این نیاز را با از بین بردن بافت عضلانی و گرفتن گلوتامین از آن برطرف میکند و این اتفاقی است که ما باید از آن جلوگیری کنیم.

مواد کمک غذایی در اینجا به یاری ما می آیند. تحقیقات نشان داده اند که افزودن گلوتامین به رژیم غذایی روزانه، از اتلاف بافت عضلانی جلوگیری کرده و اثرات جلوگیری کننده از سوخت مواد غذایی در بافت یا آنتی-کاتابولیسم را به وجود آورده و آنها را تقویت میکند. حالا باید بدانیم که بهترین روش استفاده از گلوتامین چیست. برای بیشتر علاقمندان بدن سازی و پروش اندام، مصرف روزانه 10 گرم گلوتامین همراه با رژیم پر پروتئین ، کافی است.

من استفاده از پودر گلوتامین خالص را - که در بیشتر فروشگاههای مواد کمک غذایی یافت میشود - توصیه میکنم. به این ترتیب که دو مرتبه در روز و هر بار 5 گرم از آن مصرف شود (برای مثال پس از ورزش و قبل از خواب). این، بهترین شکل مصرف گلوتامین در طول روز است زیرا بدن در هر مرتبه تنها میتواند مقدار کمی گلوتامین را به کار ببرد.

شما میتوانید این پودر را مخلوط با یک لیوان آب، آب میوه، نوشیدنی پروتئینی و مانند آن به کار ببرید.

معمولا مصرف گلوتامین پس از یک هفته نتیجه خود را آشکار میکند. شما از نظر جسمی احساس بهتری داشته، هنگام ورزش از انرژی بیشتری برخوردار بوده و کمتر دچار خستگی و درد عضلانی میشوید.

گلوتامین باعث افزایش سنتز پروتیین در عضلات اسکلتی شده که منجر به رشد عضلات می‌گردد. رشد عضلات منجر به افزایش توان میوفیبرها برای انقباض می‌شود. این اسید آمینه توسط بسیاری از ورزشکاران وزنه‌برداری، بدن‌سازی و ورزش‌های استقامتی استفاده می‌گردد. گلوتامین باعث افزایش هورمون رشد در پلاسمای خون می‌گردد.




تاثیر مصرف مکمل گلوتامین به دنبال یک فعالیت شدید



گلوتامین در سیستم ایمنی به عنوان منبع مهم تامین انرژی عمل میکند. در تمرینات شدید و دراز مدت سطح گلوتامین پلاسما کاهش پیدا کرده و نشانه هایی از علائم عفونت در ورزشکاران دیده می شود.

در یک مطالعه نیمه تجربی از بین 48 دانشجوی ورزشکار که جهت ورود به مطالعه اعلام آمادگی کرده بودند، آزمایشات زیر به عمل آمد.

آزمودنی ها در طی 45 دقیقه بعد از انجام تست بروس بر روی ترید میل، مکمل تهیه شده از گلوتامین و یا دارونما مصرف نمودند. نمونه های خونی در 4 مرحله در جلسه اول: قبل از تمرین، بلافاصله بعد از تمرین، پس از مصرف مکمل یا دارونما و در جلسه دوم: پس از مصرف مکمل یا دارونما از آزمودنی ها اخذ شد. داده ها پس از جمع آوری در بانک اطلاعات کامپیوتری ذخیره گردید.

نتایج نشان داد که پس از مصرف مکمل گلوتامین تنها ایمونوگلوبولین G تغییر معنی داری داشته (P = 0/003) و به میزان 37/37 درصد نسبت به مقادیر قبل از فعالیت کاهش یافته است و ایمونوگلوبولین های دیگر تحت تاثیر مصرف مکمل گلوتامین تغییر معنی داری نداشته اند

پس می توان نتیجه گیری نمود که تاثیر مصرف مکمل گلوتامین بعد از تمرین در ارتباط با کاهش سطح ایمونوگلوبولین G به مقدار 37/37 درصد نسبت به مقادیر پس از فعالیت بدنی معنی دار بوده است و لذا پیشنهاد می شود به منظور حفظ سلامت ورزشکاران در طول فصل مسابقات، پزشکان تیم نسبت به تجویز اصولی گلوتامین به مورزشکاران اقدام نمایند. جهت حصول بهترین نتیجه از مصرف گلوتامین، لازم است مقدار و جدول زمان بندی مصرف آن توسط متخصصان تغذیه تعیین گردد



چه‌طور گلوتامین حجم عضله را افزایش می‌دهد؟



شاید از قابلیت‌ گلوتامین در حفظ توده عضلانی در مواقع استرس بتوان به‌عنوان بهترین شاخصه‌ آن نام برد.
برای نمونه در دوران پس از جراحی کامل تعویض لگن مکمل کردن گلوتامین در تغذیه از طریق سرم (تورگی)، منجر به کاهش از دست رفتن آمینواسیدها از عضلات اسکلتی شد. مکمل کردن گلوتامین هم چنین کمک می‌کند به این‌که از هدر رفتن نیتروژن (یا همان پروتئین) در بیمارانی که با خواست خود تن به جراحی شکم داده‌اند جلوگیری شود. در مجموع شواهد قوی وجود دارد که نشان می‌دهد حفظ سطح بالای گلوتامین تأثیر خود را با پیشگیری از هدر رفتن یک نوع پروتئین مشخص به نام میوسین اعمال می‌کند. پروتئین (MHC (myosim heavy chain یک پروتئین مهم عضلات اسکلتی است که تعیین‌کننده خاصیت انقباضی آنها به شمار می‌آید.

این همان مشخصه‌ای است که دانشمندان از آن به‌عنوان عضلات با فیبرهای سرعتی (زودانقباض) یاد می‌کنند، پس در صورت داشتن نوع سریع MHC درصد فیبرهای سرعتی در فرد بیشتر و در صورت داشتن نوع کُند MHC درصد فیبرهای استقامتی در فرد بیشتر می‌باشد. بدین‌ترتیب مسلماً هیچ‌یک از شما دوست ندارید که یک چنین پروتئین باارزشی را از دست بدهید. حال معلوم شد که استرسی که بر بدن پس از یک جراحی سنگین وارد می‌شود بسیار زیاد است.
تمرینات با وزنه سنگین نیز استرس قابل توجهی را بر روی بدن وارد می‌سازد. بنابراین با وجودی که جراحی و تمرینات با وزنه در شکل ظاهری به یکدیگر شباهت دارند، ولی در نحوه تحریک با هم کاملاً متفاوت هستند. شاید به‌نظر ممکن و شدنی برسد که از اصول فیزیولوژیکی مشابه برای مقابله با این تغییرات فیزیکی بدن استفاده کرد. بنابراین در هر دو مورد مکمل کردن گلوتامین به‌منظور جلوگیری از هدر رفتن پروتئین عضله عقلانی به‌نظر می‌رسد.





آیا گلوتامین بر روی متابولیسم قند تأثیرگذار است؟



تأثیر گلوتامین بر روی متابولیسم گلوکز (قند) یکی از آن تأثیرات گلوتامین است که در نشریات بدنسازی به آنها بهائی داده نشده است. در حقیقت در یک تحقیقی که اخیراً در دانشگاه روچستر صورت گرفت، اهمیت گلوتامین به‌عنوان یک تنظیم‌کننده در پروسه گلیکوجنسیز (شکل‌گیری گلوکز) معلوم گردید. در نمونه‌های انسانی مورد آزمایش دانشمندان پی بردند که تزریق گلوتامین در نهایت تبدیل گلوتامین به گلوکز را در بر داشت. این جواب بدون هیچ تغییری در انسولین و گلیکاگون که در دو هورمون اصلی در پائین آوردن سطح گلوکز هستند به‌دست آمد.
به‌نظر می‌رسد تبدیل گلوتامین به گلوکز در این حالت در مقایسه با کبد که عمده‌ترین تنظیم‌کننده تولید گلوکز در بدن به شمار می‌آید بیشتر در کلیه‌ها اتفاق می‌افتد.





بنابراین تأثیر آن بر روی بدنسازها به چه شکل خواهد بود؟



برای نمونه گلوتامین می‌تواند بر روی میزان چربی‌سوزی یک بدنساز در حال رژیم‌گیری برای شرکت در مسابقه تأثیر بگذارد. بخشی از مشکل در رژیم برای کاهش درصد چربی بدن ارتباط دارد با تنظیم دقیق هورمون‌هائی هم‌چون گلیکاگون و انسولین.
به‌طور معمول ما خواستار به حداقل‌رسانی سطح ترشح انسولین به‌منظور جلوگیری از ذخیره چربی در داخل بافت‌های ادی‌پوز (سلول‌های چربی) هستیم. البته مشکل این کار این است که گلوکز یا کربوهیدرات دریافتی در سطح پائین می‌تواند به خودی خود منجر به تجزیه سلول‌ها شود و از آن‌جائی که گلوکز به‌عنوان یک ماده با تأثیر حفظ کنندگی پروتئین است، این‌جا است که گلوتامین وارد میدان می‌شود. گلوتامین خودش می‌تواند به گلوکز تبدیل شود. این بسیار خوب است چون گلوکز می‌تواند به‌عنوان سوخت به مغز فرستاده شود (همان‌طور که می‌دانید مغز یکی از ارگان‌های اصلی مصرف‌کننده گلوکز در بدن به شمار می‌آید) و بدین‌ترتیب فرد احساس بی‌قراری و تندمزاجی نکند. ضمن این‌که می‌تواند مقداری از حجم عضلانی که به سختی به‌دست آمده را نیز حفظ کند و از آن‌جائی که تبدیل گلوتامین به گلوکز باعث افزایش سطح انسولین نمی‌شود، بنابراین دیگر از تأثیر لیپوژنیکی (چربی‌سازی) که انسولین تولید می‌کند خبری نخواهد بود. بنابراین در حال رژیم گرفتن و کاهش مرتب میزان کالری دریافتی برای شرکت در مسابقه بدنسازی هستید پس تکیه کردن بر روی میزان مشخصی از گلوتامین در رژیم غذائی روزانه یک‌ کار بسیار عقلانی به حساب می‌آید.





آیا گلوتامین به تنظیم وزن بدن کمک می‌کند؟


بله. در آزمایشی که بر روی موش‌های آزمایشگاهی به عمل آمد آنها به وسیله یک رژیم غذائی پرچرب تغذیه شدند. سپس معلوم شد که مکمل گلوتامین و آمینواسید و الینین (alanine) به رژیم غذائی پرچرب این موجودات در قیاس با گروهی که تنها از غذای پرچرب پیروی می‌کردند، افزایش وزن کمتری مشاهده شد.

گلوتامین بیشترین آمینو اسید موجود در بافت ماهیچه است. این ماده از کم کاری ماهیچه ها جلوگیری می کند و ترمیم آنها را بهبود می بخشد…


گلوتامین یک نوع امینو اسید ازاد میباشد که توسط بدن ساخته میشود ونیازی نیست که حتما از طریق غذا وارد بدن شود با وجودی که مااز طریق غذا گلوتامین به بدن میرسانیم اما با این تفاسیر بدن به مقدار گلوتامین بیشتری نیاز دارد تا بتواند نیاز داخلی خود را مرتفع سازد عمده گلوتامین در عضلات تولید شود.


عضلات توانایی ان را دارند که امینواسید را با هم ترکیب کنند تا گلوتامین شکل بگیرد.مقدارگلوتامین تولید شده توسط عضلات حدود ۶۰% کل امینواسید مجود بدن می باشد.


این گلوتامین در عضلات به عنوان بزرگ ترین منبع ذخیره گلوتامین در بدن به شمار میاید عضلات با ازاد کردن گلوتامین به داخل خون باعث میشوند سطح پلاسما در یک حد معین ثابت بماند و به بافتهای دیگر بدن نیز امینواسید فرستاده شود.





چطور بدن گلوتامین را به مصرف میرساند؟


۶۰%امینواسید موجود در عضلات خون و دیگر بافتها را گلوتامین تشکیل میدهد.این به چه معنی میباشد؟وقتی که ماده ای در بدن به ان اندازه تولید میشود پس نشان دهندهی این است که ان ماده در بدن نقش بسیار حساس واساسی دارد.پس بدانید که بدن هر روز مقدارزیادی گلوتامین مصرف میکند.

1-برای عملکرد صحیح سیستم دفایی بدن گلوتامین در سطح بسیار زیاد مورد نیاز میباشد.

2-کلیه ها. کبد.پانکراس.طحال.بخصوص سیستم گوارشی برای عملکرد صحیح به مقدار زیادی گلوتامین نیازمند میباشد.

3- گلوتامین یک انتقال دهنده ضروری نیتروجن برای خارج کردن(ammonia)از داخل مغز.ریه. کبد.و روده میباشد.ضمن انکه مقدار زیادی گلوتامین نیز به عنوان یک سد بازدارنده یا همان انتی اکسیدانت در مقابلglatathione می ایستد درضمن وجود گلوتامین برای دریافت کامل گلیکوجن در عضلات نیز بسیار مهم است.این امینواسید باعث هیدراته تر شدن عضلات (پر به نظر رسیدن عضلات)و افزایش تولید پروتین در انها میشود. گلوتامین باعث افزایش بیشتر ترشح هورمون رشد میشود ثابت شده است که تنها با دریافت ۲ گرم گلوتامین از طریق دهان مقدار ترشح هورمون رشد در بدن ۴ برابر شده است.همانطور که میدانید این یعنی کمک به رشد عضلات. اگر بخواهیم از عملکرد گلوتامین در بدن صحبت کنیم مطالب خیلی به درازا میکشد وبه همین بسنده میکنم که گلوتامین در تمام عملکرد های بدن شرکت دارد.ویکی از انها سوخت وساز عضلات میباشد.

برای دست پیدا کردن به مقدار انرزی مورد نیاز بدن ما باید وزن خود را به پوند تبدیل ان را در عدد۱۸ ضرب کنیم عدد بدست امده مقدار هنرزی مورد نیاز بر حسب کالری می باشد. برای تامین انرزی مورد نیاز خودباید حدوداء از ۶۰% کربوهیدرات ۳۰%پروتین و۱۰%چربی استفاده کنیم(وعده قبل از تمرین دارای کربوهیدرات بیشتر جهت تامین انرزی و وعده بعد از تمرین باید دارای پروتین زیاد تری برای ترمیم عضلات باشد)




میزان پروتین در۱۰۰ گرم از موارد زیر برابراست با: 



1-خاویار:۲۵

۲-ماهی تن:۲۳

۳-سینه مرغ:۲۳

۴-ران مرغ:۵/۲۰

۵-ماهی ازاد:۲۰

۶-فیله گاو:۱۹

۷-ران بره:۱۵

8-تخم مرغ کامل:۹/۱۲

9-زرده تخم مرغ:۱/۱۶

10-سفیده تخم مرغ:۱/۱۱

11-گوشت گوساله:۲۰

12-جگر مرغ:22

13-عدس:۵/۳۵

14-موز:۱/۱

15-گوجه فرنگی:۸/۰

16-خرما:۲/۲ عسل:

۳/۰17- شیر:۳/۳

18-لوبیا:۲۲



گلوتامین بیشترین آمینو اسید موجود در بافت ماهیچه است. این ماده از کم کاری ماهیچه ها جلوگیری می کند و ترمیم آنها را بهبود می بخشد. در واقع پس از ورزش هر چه بهتر و سریعتر به حالت اولیه خود برگردید بهتر و قوی تر میتوانید به ورزش ادامه دهید.

گلوتامین را نباید همزمان با کراتین استفاده کرد، چون در این حالت آنها با هم در جذب شدن رقابت می کنند. گلوتامین را قبل از ورزش و کراتین را پس از ورزش مصرف کنید.

گلوتامین از دسته اسیدامینه های غیر ضروری است که در بدن به میزان بسیار ساخته می شود اما در تمرینات سنگین از این اسید آمینه به عنوان سوخت بدن استفاده می شود و پس از تمرین بدن از این اسید امینه تهی می گردد.جالب بدانید ۶۰تا۷۰ درصد اسید آمینه های بدن را گلوتامین تشکیل داده است.

به گلوتامین غذای مغز یا اسیدآمینه متفکران نیز می گویند.این مکمل تاثیر بسیار بروی تمرکز و تقویت حافظه دارد از این رو در ورزش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. ورزشکاران رزمی و کشتی گیران که احتیاج به تمرکز کافی و از بین بردن استرس در مقابله با حریفان قدر را دارند انتخاب گلوتامین بهترین انتخاب برای آنها است. در دوره های کات که شما خود را برای مسابقات آماده می کنید و رژیم غذایی خود را محدود می کنید بدن شما برای بدست آوردن سوخت بدن پروتئین های موجود در بافت های را تجزیه می کند برای مقابله با این روند و از دست ندادن حجم بدن، گلوتامین بهترین چاره کار است.




از مهمترین فواید گلوتامین :


سرعت بخشیدن به ریکاوری و بازسازی عضلات پس از تمرین مقابله با هورمون کورتیزول که این هورون باعث فرسایش و تحلیل عضلات می شود.

سیستم ایمنی بدن را که بر اثر تمرینات سنگین تضعیف می گردد را تقویت می کند.
باعث سرعت بخشیدن به سوخت چربی های بدن می گردد.

به بدن کمک می کند مواد غذایی را بهتر جذب کند.

و در جابه جایی اسید آمینه های دیگر نقش اساسی ایفا می کند.



طریقه مصرف:


توصیه شده که گلوتامین را در دو وعده بعد از تمرین و قبل از خواب به میزان هر بار ۵ گرم استفاده شود.
ولی در دورهای کات و کم کربوهیدرات برای حمایت از عضلات بدن ورزشکاران ۲۰تا۲۵ گرم را در ۵وعده استفاده می کنند.

ابوالحسن طاهری