آکادمی هنرهای رزمی طاهری

با مدیریت ابوالحسن طاهری مربی هنرهای رزمی

آکادمی هنرهای رزمی طاهری

با مدیریت ابوالحسن طاهری مربی هنرهای رزمی

۲۷اسفند

معرفی سبک رزمی کیوشو سلف دیفنس ( kyusho self defence )

درمعنای لغوی سلف دیفنس ( ( self defence به معنای دفاع شخصی و کیوشو ( kyusho  ( که عبارت است از علم بررسی نقاط حیاتی بدن انسان و در کل این سبک رزمی از حرفه ای ترین سبکهای دفاع شخصی در سطح جهان است که علاوه بر موارد مختلف دفاع و حمله – قفل مفاصل –  تکنیکهای دست و پا و …. از علم بی مثال کیوشو یا همان نقاط حساس بصورت  کاملا علمی بهره میبرد.
کیوشو عبارت است از علم بررسی نقاط حیاتی بدن انسان . این نقاط که به نقاط مرگ آور نیز شهرت دارند امروزه نیز در طریقت های برخی از ورزشهای رزمی از این علم بهره می جویند. علم وارد نمودن ضربه اصولی به این نقاط که نیازمند دانش و آگاهی پیرامون علم فیزیولوژی یا اندام شناسی و نیز آگاهی علمی و عملی هنر رزم است . از این رو همواره در هنر رزمی شرق دانش علمی و فنون عملی در کنار یکدیگر آموزش داده میشود لذا ضربه زدن یا فشار آوردن اصولی به این نقاط میتواند باعث ایجاد درد، بیهوشی و یا حتی مرگ شود.
هر فردی با تسلط دقیق به محل این نقاط و اطلاع کامل از نحوه وارد سازی ضربه (شامل فرم ضربه ، زاویه ، شدت ضربه و ضربه های ترکیبی به نقاط مکمل ) به راحتی قادر خواهد بود حریف خود را از پا در آورد .
نام این نقاط حساس به ضربه در بدن نقاط دیم ماک است .نقاط دیم ماک دقیقا همان نقاطی هستند که در طب سوزنی (برای درمان) و در علم ماساژ نیز آن را به کار میگیرند.
 این نقاط اگر به شکل خاصی و با نیروی مشخصی تحریک شوند کارایی پزشکی درمانی و بر عکس اگر به شکل دیگری مورد اصابت قرار گیرند کاربرد رزمی و از کار اندازی حریف را در پی دارند.


صحنه ای از یک درگیری خیابانی را تجسم کنید که یک رزمی کار بسیار ورزیده با اندامی تنومند جلوی پیر مردی نحیف را گرفته و میخواهد اورا بر زمین بکوبد و در مقابل چشمان حیرت زده عابران و تماشاچیان رهگذر پیر مرد فقط با نواختن ضربه ای نه چندان محکم به نقاط مشخصی از اندام مهاجم غول پیکر او را برای همیشه نقش بر زمین میسازد. این صحنه تخیلی و حقه سینمایی به نظر میرسد اما حقیقت این است که چنین نقاطی در بدن انسان وجود دارند و هستند کسانی که اندام و هیکل تنومند و عضلانی دارند اما با تسلط دقیق به محل این نقاط و اطلاع کامل از نحوه وارد سازی ضربه (شامل فرم ضربه، زاویه و شدت ضربه و ضربه های ترکیبی به نقاط مکمل) قادرند به راحتی در هر صحنه رزمی با کمترین تلاش جان خود را به سلامت از میدان به در برند.حمله در کیوشو با یکی از اصول زیر صورت میگیرد.
Image result for ‫ووشو‬‎
1-حمله به نقاط حساس به فشار
2-حمله به دو نقطه متقارن
3-حمله به نقاط مختلف از یک مریدین
4-حمله به نقاط مختلف در یک منطقه
5-حمله با توجه به جریان کی
6-حمله به نقاط ویژه
7- حمله با توجه به جریان کی
8-حمله به مریدین ها بر اساس یین ویانگ

Image result for ‫ووشو‬‎

              حمله به نقاط حساس میتواند نتایج زیر را در بر گیرد.
1-هیچ اتفاقی نیفتد
2-عکس العمل فوری و غیر ارادی
3-واکنش های تاخیری
4-درد
5-گیج شدن
6-فلج شدن موضعی و یا کل بدن
7-بیهوش شدن
8-بیهوشی عمیق
9-مرگ
استفاده از این نقاط در در گیریها و تمرینات میتواند اثرات منفی به همراه داشته باشد.


Image result for ‫ووشو‬‎

سوال: آیا یاد گرفتن نقاط دیم ماک و نحوه ضربه زدن به این نقاط فقط به درد رزمی کاران می خورد؟

جواب: خیر! برعکس ، دیم ماک و ضربه به این نقاط (به قول جت لی در فیلم بوسه اژدها) بیشتر به درد کسانی می خورد که از لحاظ جثه بدنی کوچک و ضعیف هستند و طاقت تحمل مشت ها و ضربات متوالی مهاجمین را ندارند. در واقع این اشخاص می خواهند نقاط مشخصی را بدانند که با ضربه زدن به آن نقاط قادر باشند حریفان غول پیکر و ورزیده را زمینگیر کنند. خوشبختانه نقاط دیم ماک در سراسر بدن از سرو گردن گرفته تا دست و پا و شکم وعقب و جلوی بدن پخش شده اند. بنابراین بسته به اینکه کدام قسمت بدن مهاجم در اختیار شما باشد می توانید بلافاصله به نقاط دیم ماک همان نواحی ضربه بزنید و ضمن خلاص کردن خود حریف را از کار بیاندازید و یا حتی او را کاملا زمین گیر کنید.
نمایش های سینمایی که در آن دو نفر به جان هم می افتند و ساعت ها با هم مبارزه می کنند در واقعیت اصلا رخ نمی دهند. در واقعیت کل زمان دعوا و درگیری بیشتر از دو سه دقیقه نیست و در این دقایق وارد ساختن ضربات کور و بی هدف ، ضمن آنکه ممکن است باعث زخمی شدن و آسیب های جدی شود ، انرژی شما را نیز سریعا تحلیل برده و توان مقاومت و مبارزه را به سرعت از شما می گیرد. در این مواقع کافی است بدانید کدام نقطه از دست یا مچ دست و یا زیر بغل یا گردن و پا و پشت و پهلو و سینه و یا هر نقطه دیم ماک دیگر بدن حریف را شکار کنید به شکل مناسب به آن ضربه بزنید ، یا فشار دهید! به محض اینکه این نقطه حساس و یا چند نقطه حساس را پشت سر هم با دست یا حتی با خودکار و چوب و سنگ (در صورت نیاز) ضربه زدید ، حریف اگر قهرمان کمربند دار رزمی هم باشد فورا بی حال می شود و روی زمین خواهد افتاد و شما را به حال خود رها می سازد تا بتواند جان خود را سالم از میدان بدر برد.

 این نقاطبر روی کانالهای انرژی که به ان مریدین منامند قرار گرفته و در بدن هر انسان 14 مریدین موجود میباشد که 12 عدد ان مرتبط به اندام میباشد.
با توجه به تحقیقات به عمل امده با تحریک هر نقطه از یک مریدین یک نوع واکنش و عکس العمل در اندام مربوطه دیده میشود.
مریدینها به دو روش تقسیم نموده اند
1-روش یین و یانگ
2- روش عناصر پنج گانه
روش نخست بر اساس تفکر مشرق زمین که تمام افرینش و هستی را دو قطبی میداند .مریدین ها نیز به 6 مریدین یین و6 مریدین یانگ تقسیم میکنند.
در تقسیم بندی و روش دوم عناصر پنج گانه که (اب-اتش-چوب-زمین-فلز)نام گذاری وهر کدام از مریدین را به یکی از این عناصر مرتبط منمایند.

در تئوری 5 عنصر در اسیای شرقی به عنوان یک الگوی پدیده های طبیعی و همچنین چرخه تولید و تخریب میباشد.
هر کدام از 12 مریدین متبط با یک عنصر میباشد.مطلب مهمی که باید در این چرخه توجه نمود چنانچه ترکیب تولید را بر عکس کنیم تبدیل به چرخه ویرانگر میشود.
در این چرخه چوب بر زمین فاتح است
زمین بر اب
اب بر اتیش
اتش بر فلز
فلز بر چوب فاتح است.
در هنرهای رزمی سنتی خراب کردن چرخه در واقع با حمله به مریدن ها صورت میگیرد.چنانچه در حمله یک چرخه تخریب به صورت کامل و مرکب از 5 نقطه باشد منجر به مرگ خواهد شد.

می بینید که اطلاع از دانش دیم ماک و کیوشو در درگیری ها چقدر برای افراد ضعیف و ناآشنا با فنون رزمی مفید است. جالب است بدانید در دوره های فشرده آموزش دفاع شخصی که امروزه در سطح وسیعی در اروپا و آمریکا و در واقع در کل کشورهای جهان مرسوم است ، از فرد آموزش گیرنده می خواهند خودش در منزل و در اوقات فراغت به تقویت عضلات و مفاصل خود بپردازد و سرکلاس فقط نقاط حساس و ضعیف بدن حریف و شکل صحیح ضربه زدن به این نقاط را به آموزش گیرنده یاد می دهند. البته بسیاری از این نقاط را همه می شناسند: گیجگاه ، چشم ها ، زیر گردن ، فضای توخالی وسط گردن، کبد یا همان فضای توخالی وسط جناغ سینه ، وسط پا در مردان ، پهلوها ، کلیه ها و… اما حقیقت آن است که هنگام درگیری چه بسا این نقاط از دسترس شما دور باشد یا حریف به طور ذاتی آنها را از دسترس شما دور کند. در این مواقع است که نقاط مخفی دیم ماک به داد شما می رسند و شما فقط با یک فشار کوچک به نقاطی از مچ و دست و بازوی حریف می توانید دهان او را از درد باز نگه دارید و نگاه ملتمسانه و دردآلود او را جایگزین نگاه خشن و بی رحمش سازید.
Image result for ‫ووشو‬‎

ضربه به نقاط دیم ماک چگونه است؟

نقاط دیم ماک همانگونه که گفته شد ، آن بخش از مسیرها یا مدارهای انرژی چی هستند که به پوست بدن نزدیک شده اند و یا در چند سانتی متری زیر عضلات نزدیک به پوست قرار گرفته اند. طبیعی است که دسترسی به آن نقاطی که درست زیر پوست هستند خیلی راحت است ، چرا که ضخامت پوست بدن معمولا زیاد نیست و شما می توانید مستقیما با یک ضربه کوچک به نقطه دیم ماک زیر پوست ، تاثیر آن را بلافاصله در چهره و زانوان خمیده و ضعف شدید مهاجم مشاهده کنید.
اما بعضی اوقات نقاط دیم ماک در زیر لایه ای از عضله یا چربی یا رگ مخفی شده است و شما باید با یک زاویه مشخصی این نقطه را هدف قرار دهید و میزان فشار بیشتری را اعمال کنید. حتی نوع ضربه هم فرق می کند. گاهی یک ضربه محکم با نوک انگشتان کفایت می کند. ولی گاهی لازم است دست را مشت کرده و با استخوان پشت دست محکم روی نقطه ضربه بزنید و آن را فشار دهید. بعضی مواقع باید به جای ضربه زدن مانند انبردست عضله روی نقطه دیم ماک را به همراه خود نقطه از جا درآورده و به سمت بیرون بکشید تا بتوانید آن نقطه را تحت تاثیر قرار دهید. گاهی نیز نباید به یک نقطه دیم ماک اکتفا کنید . مثلا لازم است ابتدا درد شدیدی را در مسیر انرژی چی از داخل کلیه های مهاجم ایجاد کنید و بعد مدار روده و مدار قلب او را همزمان زیر ضربات خود قرار دهید. به این ترتیب مهاجم به خاطر از کار افتادن و افت انرژی شدید و سریع در چند بخش از بدن خود ، بی اختیار میدان را واگذار می کند و برای زنده ماندن و نفس کشیدن خود به تقلا می افتد.
ورزشهای چربی سوز,ورزش,لاغر شدن

7 ورزش چربی سوز

آیا می دانید کدام تمرینات و حرکات ورزشی در منزل بیشتر چربی و کالری می سوزانند؟ افرادی بسیاری هستند که تمام روز کار می کنند و زمانی برای رفتن به باشگاه ورزشی ندارند. بنابراین در اینجا چند فعالیت ورزشی  را معرفی کرده ایم که سریعتر از تمرینات دیگر چربی و کالری می سوزانند. رامونا براگانزا، مربی ورزشی لوس آنجلسی ستاره های مشهوری است و تا بحال به ستاره هایی همچون جسیکا آلبا، هالی بری و آن هاتاوی کمک کرده تا به تناسب اندام خوبی برسند. توصیه های زیر متعلق به او هستند که در ادامه می خوانید.

اسکیت در 30 دقیقه 425 کالری می سوزاند

وقتی صحبت از چربی سوزی و کالری سوزی می شود، باید گفت اسکیت در فهرست ما رده اول را دارد. دلیل چربی سوزی زیاد اسکیت آن است که عضلات پاها و باسن را به اطراف حرکت می دهید. مرکز بدنتان برای آنکه تعادل تان حفظ شود، شدیداً درگیر می شود. همه اینها در حالی است که شما استرس زیادی روی زانوها و مفاصل دیگر وارد می آورید. سعی کنید با سرعت ثابت اسکیت کنید. (کلاه، گاردهای مچ و پدهای زانو و آرنج را فراموش نکنید.)

برای چربی سوزی بیشتر :

یک دقیقه اسکیت سنگین انجام دهید و یک دقیقه اسکیت با سرعت متوسط انجام دهید.

دویدن در 30 دقیقه 374 کالری می سوزاند

شکل کلی بدن دوندگان باریک و متناسب است و دلیل هم دارد: عضلات اصلی برای دویدن از جمله پاها، باسن و مرکز بدن، مهمترین عضلات کالری و چربی سوزی در بدن هستند. برای آنکه بیشتر از آنها کار بکشید، دست هایتان را نزدیک به بدنتان نگه دارید و به جلو خم نشوید و پاهایتان را به زمین نزدیک نگه دارید. برای کاهش ضربه به پاها، روی بخش میانی پا فرود بیایید.
برای چربی سوزی بیشتر: در فواصل سریع و کند بدوید و مسیر شیبدار را برای دویدن انتخاب کنید.

طناب زدن در 30 دقیقه 340 کالری می سوزاند

این حرکت باید در صدر این فهرست قرار می گرفت. در هر صورت این حرکت یکی از روش های محبوب بوکسورهای حرفه ای برای تمرین است. برای آنکه در هر پرش بیشتر کالری بسوزانید، طنابی انتخاب کنید که دسته هایش وقتی وسط آن می ایستید تا زیر بغلتان برسد. به این نکات هم توجه کنید: کمی بین پاهایتان فاصله بدهید و سپس شروع به طناب زدن کنید. پرش هایتان به زمین نزدیک باشد. اگر طناب ندارید، می توانید بدون طناب ادای طناب زدن را دربیاورید.

برای چربی سوزی بیشتر :

بطور مداوم سرعتتان (تند و کند طناب بزنید) و سبک تان (با یک پا و سپس دو پا) را تغییر دهید یا هنگام پیاده روی طناب بزنید.

هولاهوپ یا حلقه رنگی در 30 دقیقه 300 کالری می سوزاند

بیانسه برای کم کردن دور کمرش، هولاهوپ می زند. برای این کار یک حلقه رنگی برای بزرگسال (حلقه های بزرگسالان بزرگتر و سنگنی تر از حلقه های کودکان هستند) تهیه کنید. آن را دور کمرتان بچرخانید. برای شروع یک پایتان را جلوتر از دیگری بگذارید و وزنتان را به عقب و جلو بدهید. اگر در ابتدا زیاد موفق نبودید اشکالی ندارد. چون با این حال باز هم کالری زیادی می سوزانید و هر بار که موفق می شوید حلقه را بچرخانید کالری بیشتری می سوزد.

تنیس در 30 دقیقه 272 کالری می سوزاند

شاید بهتر باشد برای چربی سوزی یک شریک پیدا کنید و با هم تا زمین تنیس پیاده روی کنید و بعد روی زمین با هم رقابت کنید و حساب عرق بریزید. فورهند و بک هند کار کنید. 3 تا 7 متر از هم فاصله بگیرید تا مجبور شوید محکم تر ضربه بزنید. حتی تمرین تنیس کردن هم بدنتان را در وضعیت چربی سوزی قرار می دهد، زیرا شما می دوید، خم می شوید و توپ ها را جمع می کنید.

رقصیدن در 30 دقیقه 221 کالری می سوزاند

شاید این تمرین بزرگترین تمرین چربی سوزی در این فهرست نباشد، ولی تمرین بسیار خوبی در منزل است و سوخت و ساز بدنتان را بالا می برد. مهم آن است که سرعتتان بالا باشد و بین آهنگ ها استراحت نکنید. سعی کنید از اینترنت آهنگ های مناسب ورزشی را دانلود کنید که هم آهنگ تندتری دارند و هم مناسب این کار ساخته شده اند.

پیاده روی سنگین در 30 دقیقه 170 کالری می سوزاند

درست است؛ پیاده روی هم در این فهرست قرار دارد. البته دقت داشته باشید که پیاده روی تفریحی و گردشی تأثیری ندارد. شما باید با سرعتی پیاده روی کنید که نتوانید حرف بزنید. از تردمیل استفاده کنید. برای بکار گرفتن عضلات کالری سوزی بیشتر – پاها، باسن و تنه – گام های کوتاه و سریع بردارید و پشت تان را صاف نگه دارید و دست هایتان را عقب و جلو ببرید.
برای چربی سوزی بیشتر :
دو دقیقه تند پیاده روی کنید و یک دقیقه با سرعتی که می توانید راه بروید.

نکته :

کوهنوردی تمرینی نیست که بتوانید آن را در منزل انجام دهید. با این حال سعی کنید در روزهای تعطیل فرصتی برای کوهنوردی داشته باشید تا بدین ترتیب کالری های زیادی را بسوزانید و عضلات تنه، پاها و باسن خود را قوی کنید.
ورزش های قدرتی تمریناتی هستند که در آن عضلات بدن وزنه ای را جا به جا می کنند و
ماهیچه می سازند. وقتی ماهیچه بیشتر و چربی کمتری داشته باشید، کالری بیشتری می سوزانید، زیرا ماهیچه کالری بیشتری نسبت به چربی می سوزاند. ورزش های قدرتی انجام کارهای روزانه خانه را برای شما آسان تر می کند و می توانید زمان بیشتری را بدون احساس خستگی فعالیت کنید و باعث توازن و تناسب اندام شما می شود . عضلات را قوی تر و انعطاف پذیرتر و استخوان ها را محکم تر می کند. این فعالیت ها را می توانید در منزل یا در مراکز بدن سازی انجام دهید. برای انجام این ورزش با پزشک خود مشورت کنید تا تمریناتی را که برای شما مفید هستند به شما معرفی کند.تمرینات مورد علاقه خود را انتخاب کنید. حرکاتی را انتخاب کنید که قفسه سینه، پاها، کمر، شکم، بازوها را به کار گیرد. و بعد روش صحیح انجام حرکات را بیاموزید، تا به خود آسیب نرسانید. قبل از شروع به تمرینات به مدت 5 تا 10 دقیقه بدن خود را گرم و پس از پایان ورزش نیز به مدت 5 تا 10 دقیقه بدن خود را سرد کنید. یعنی حرکات کششی، قدم زدن یا رکاب زدن بر دوچرخه ثابت انجام دهید. حرکات قدرتی را به مدت 20 تا 30 دقیقه برای 2 تا 3 بار در هفته انجام دهید. از متخصص ورزش بخواهید که تعداد دفعات انجام حرکت را برای شما مشخص کند و مطمئن شوید که او از دیابت شما مطلع است.

انجام حرکات کششی
تمرینات کششی، انعطاف پذیری را افزایش می دهد. استرس را کاهش می دهد و از درد ماهیچه ها بعد از هر نوع ورزش جلوگیری می کند. حرکات کششی تنوع بسیاری دارند. از تیم مراقبتی خود بخواهید بهترین نوع تمرینات کششی را برای شما مشخص کند. این تمرینات باید به آهستگی و نرمی انجام شوند. در حین انجام آنها نفس کشیدن را فراموش نکنید. در انجام آن ها زیاده روی نکنید و در حد توان خود و تا آن جا که درد ایجاد نشود، آن ها را انجام دهید، هر حرکت کششی را حداقل 10 تا 20 ثانیه انجام دهید.

آیا می توانم هرگاه خواستم ورزش کنم؟
معمولا یک تا سه ساعت پس از صرف غذا یا میان وعده زمان مناسبی برای ورزش کردن است. اما با توجه به نوع انسولینی که شما مصرف می کنید، ممکن است این زمان برای شما مناسب نباشد. با تیم مراقبتی خود مشورت کنید تا بهترین زمان برای تمرین ورزشی شما را تعیین کنند. شما به همراه تیم مراقبتی خود برنامه روزانه و برنامه ورزشی و غذایی و دارویی خود را تنظیم می کنید.

اگر دیابت نوع یک دارید، از انجام حرکات ورزشی در زمان وجود کتون در خون یا ادرار خودداری کنید . کتون ماده ای شیمیایی است. وقتی قند خون بسیار بالا است و میزان انسولین بسیار پایین است، بدن آن را می سازد.
اگر دیابت نوع 2 دارید و کتون در خون و ادرار شما وجود ندارد، اما قند خونتان بالا است، ورزش ملایم یا متوسط احتمالا می تواند قند خون را کاهش دهد. از پزشک بپرسید آیا می توانید زمانی که قند خونتان بالاست ورزش کنید؟

اگر مبتلا به عوارض دیابت هستید، برخی از تمرینات و ورزشها می تواند مشکل شما را بدتر کنند. مثلا اگر دچار عوارض چشمی دیابت شده اید، فعالیت هایی که فشار رگ های خونی چشم را افزایش می دهند مانند بلند کردن وزنه های سنگین، مشکل چشم شما را بدتر می کند.یا اگر آسیب عصبی دیابت باعث کرختی و بی حسی پاهای شما شده است می توانید به جای پیاده روی، شنا کنید.
اگر پاهای شما کرخت و بی حس هستند، شاید درد را در پا احساس نکنید. در این صورت زخم ها و تاول ها را احساس نمی کنید و این مشکلات جزیی تبدیل به شرایط بسیار جدی و خطرناک و حتی منجر به قطع عضو می شوند. پس همیشه جوراب های کتانی و راحت و کفش های مناسب ورزش بپوشید و بعد از ورزش حتما پاهایتان را برای وجود بریدگی تاول یا قرمزی بررسی کنید. اگر مشکل پایتان بدتر شد، با پزشک تماس بگیرد.

آیا ورزش باعث افت قند خون می شود؟
ورزش کردن معمولا باعث می شود قند خون پایین بیاید. اگر انسولین یا قرص های دیابت مصرف می کنید، ورزش می تواند باعث کاهش شدید قند خون یا هیپوگلیسمی شود. کاهش قند خون می تواند در حین ورزش کردن، بعد از آن یا حتی 1 روز پس از آن رخ دهد. در این صورت شما احساس لرزش، ضعف، گیجی، بدخلقی، گرسنگی یا خستگی می کنید. شاید زیاد عرق کنید و یا سردرد بگیرید. اگر سطح قند خون زیاد از حد پایین بیافتد، ممکن است دچار بیهوشی و یا تشنج شوید.
اما با وجود همه این مسایل باز هم باید ورزش کنید و از نظر فیزیکی فعال باشید.برای جلوگیری از افت قند خون:
قبل از ورزش
• قند خون را قبل از ورزش چک کنید. بهتر است قبل از شروع ورزش دوبار قند خود را چک کنید. یک بار نیم ساعت قبل از شروع ورزش و یک بار قبل از ورزش کردن. این کار باعث می شود بفهمید که آیا قند خون شما ثابت است یا نه؟
• اگر قند خونتان زیر 100 بود یک میان وعده جزیی بخورید، اگر قند خونتان بیش از 250 و در حال بالا رفتن بود؛ صبر کنید تا قند خونتان ثابت شود و بعد ورزش کنید.
• اگر داروهای دیابتی مصرف می کنید؛ در مورد زمان و مقدار مصرف آن ها قبل از ورزش با پزشک مشورت کنید.
حین ورزش
• همیشه نام داروهایی را که مصرف می کنید، در جیب داشته باشید یا آن را به گردنتان بیاندازید.
• همیشه مقداری خوراکی و شیرینی با خود داشته باشید، تا اگر قند خونتان کاهش یافت فورا را آن را درمان کنید.
• اگر بیش از یک ساعت ورزش می کنید، در وقفه های زمانی منظم ـ معمولا هر نیم ساعت- قند خونتان را چک کنید. شاید قبل از پایان ورزش نیاز به صرف یک غذای سبک داشته باشید.
• وقتی که ورزش را برای اولین بار شروع می کنید، در حین ورزش قند خونتان را چک کنید تا اثر ورزش را بر روی قند خون خود بررسی کنید. اگر در حین ورزش کردن احساس کردید قند خونتان افت کرده، فورا آن را چک کنید.
بعد از ورزش
• قند خون را چک کنید تا ببینید ورزش چه اثری روی سطح قند خون شما داشته است. یادتان باشد که افت قند خون حتی تا یک روز پس از ورزش می تواند رخ دهد.

درمان قند خون پایین
• اگر سطح قندخونتان زیر 70 باشد یکی از موارد زیر را فورا بخورید:
 3 یا 4 قرص گلوکز
 فنجان از هر نوع آب میوه
 فنجان از هر نوع نوشیدنی غیر الکلی و غیر رژیمی
 1 فنجان شیر
 5 یا 6 عدد آب نبات
 1 قاشق غذا خوری شکر یا عسل
• 15 دقیقه بعد مجددا قند خونتان را چک کنید. اگر هنوز قند خونتان زیر 70 بود، یک وعده دیگر بخورید و این کار را تکرار کنید تا وقتی قند خونتان 70 یا بالاتر شود.


اگر قند خون شما قبل از ورزش زیر 100 است؛ یک میان وعده قبل از شروع ورزش مصرف کنید.
اگر قند خونتان حین ورزش زیر 100 است؛ یک میان وعده حین ورزش مصرف کنید.
اگر قند خونتان قبل از ورزش بین 100 تا 250 است و مدت زمان ورزش کردن شما کمتر از یک ساعت است، احتمالا نیاز به خوردن غذا قبل از ورزش ندارید.
اگر قند خونتان قبل از ورزش بین 100 تا 150 است و مدت زمان ورزش کردن شما بیش از یک ساعت است، هر نیم تا یک ساعت یک میان وعده (15 گرم کربوهیدرات) مصرف کنید.



قبل از شروع برنامه ورزشی
با پزشک مشورت کنید. همیشه قبل از شروع هر برنامه ورزشی با پزشک مشورت کنید. از او در مورد داروهایتان و این که آیا لازم است میزان مصرف دارو را قبل از ورزش تغییر دهید، بپرسید. اگر دچار بیمار قلبی، بیماری کلیوی، یا مشکلات چشمی یا پا هستید، از او بپرسید چه نوع ورزش و فعالیتی برای شما مناسب است.
برای شروع ورزش: تصمیم قطعی بگیرید و برای خود اهدافی را در نظر بگیرید. ورزش مورد علاقه تان را انتخاب کنید. لباس، کفش مناسب و سایر مواردی را که به آن نیاز دارید فراهم کنید. روزها و مدت زمانی را که می خواهید ورزش کنید تعیین نمایید. برای هر جلسه برنامه گرم کردن و سرد کردن بدن را از قبل تعیین کنید. یک برنامه کمکی برای خود در نظر بگیرید؛ مثلا اگر پیاده روی می کنید به این فکر کنید که وقتی هوا بد است کجا پیاده روی کنید.
یک دوست ورزشی برای خود پیدا کنید، با داشتن یک همراه و یک دوست با علاقه بیشتری برنامه ریزی تان را دنبال خواهید کرد.
در دفترچه دیابت خود یادداشت کنید که کی و برای چه مدت ورزش کرده اید، پیشرفت خود را پیگیری کنید و تاثیر ورزش بر سطح قند خونتان را ببینید.
برای خودتان جایزه در نظر بگیرید. اگر به هدف ورزشی خود رسیدید، چیزی را که دوست دارید به خود هدیه دهید، مثلا تماشای یک فیلم.
اگر مرتب به دنبال یافتن بهانه برای ورزش نکردن هستید، به دلیل آن فکر کنید. آیا نوع فعالیت ورزشی را دوست ندارید؟ آیا زمان ورزش کردنتان مناسب نیست؟ آیا اهمیت ورزش برای شما مشخص شده است؟
وقتی ورزش برایتان عادت شود، تعجب می کنید که قبلا چطور بدون آن زندگی می کردید؟



نقاطی از مریدین قلب (HT-3)

   نوشته شده توسط: امیر احمدی    

نقاطی از مریدین قلب (HT-3)


HT-3 شائو های (shao hai) - دریای کوچکتر

نقطه HT-3  را می توان در حالی که آرنج کاملاً خم شده است در انتهای داخلی چین عرضی آرنج پیدا نمود.

نقطه HT-3 باعث دفع باد و رطوبت شده و روان را آرام می کند.


 

نقاطی از مریدین قلب (۷-HT)

   نوشته شده توسط: امیر احمدی    

نقاطی از مریدین قلب (۷-HT)


HT-7 شِن مِن (Shen men) – دروازه روح

نقطه HT-7 را می توان در انتهای داخلی خط عرضی مچ دست پیدا نمود.

نقطه HT-7 باعث تنظیم و تقویت چی (qi) قلب شده، روان را آرام می کند، حرارت را پاک نموده، یانگ را پایین می آورد و مریدین قلب را فعال می نماید.

موارد کاربرد HT-7:

بی قراری، تحریک پذیری و عصبانیت، افسردگی، صرع، طپش قلب، احساس ترس، اضطراب، تنگی نفس، گرم شدن بیش از حد کف دستها، احساس بی تفاوتی، بی خوابی، ضعف حافظه، تغییر سریع خُلق، درد در قفسه سینه.




موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۲۷
ابوالحسن طاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی